GTM update: automatisch laden van de Google Tag & door gebruiker verstrekte gegevens

Google Tag Manager update mail

We hebben gehaast om je op tijd te informeren, want in de week van 9 maart 2025 begon Google ineens met het mailen van een update:

Vanaf april 2025 laden Google Tag Manager-containers automatisch een Google-tag

Hoewel Google in zijn mail zegt dat er een hoop automatisch gaat lopen voor je, hoeft dit niet altijd het geval te zijn. We raden je aan te checken wat dit voor jou betekent en wat de mogelijke resultaten zijn.

Wat deze GTM update voor jou betekent

De update zorgt ervoor dat er altijd een Google-tag aanwezig is als je conversietracking gebruikt voor Google Ads platformen. Dit is iets wat (helaas) veel adverteerders over het hoofd zien bij het instellen van de tracking. Aangezien een Google-tag een voorwaarde is voor het goed meten van events, zou dit de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van gegevens moeten verbeteren, waardoor handmatige aanpassingen achteraf (lees reddingen) niet meer nodig zijn.

Hoe werkt het?

Als je GTM-container al een correct geconfigureerde Google-tag bevat, verandert er niets voor je. Als een Google-tag ontbreekt of onjuist is geïmplementeerd, zal GTM automatisch de bijbehorende gtag.js-bibliotheek laden voordat Ads of Floodlight-evenementen worden verwerkt.

In het kort: dit is een ingebouwd vangnet voor meet-consistentie. Zijn we blij mee, maar het is nog beter als je Google-tag nu al goed staat.

Hoe kun je checken of je Google-tag goed staat ingesteld?

  1. Ga naar je webcontainer in Google Tag Manager.
  2. Ga naar tags.
  3. Ga naar de Google Tag.
  4. Check of de trigger op Initialization – All Pages staat. Staat hij daar niet op? Pas de trigger dan aan zodat dit klopt. Staat het al daarop ingesteld? Goed bezig!
  5. Check nu je event tags voor GA4, Google Ads en Floodlight. Je Google events zouden de initialisatie trigger nooit mogen hebben. Anders vuren ze “tegelijk” of na de Google-tag af en dan komen je events niet goed door. Check ook goed je remarketing-tags, vooral deze willen nog wel eens met een verkeerde trigger ingesteld staan.

Je hebt nu gecheckt of je Google-tag goed ingesteld staat. Met bovenstaande instellingen zal Google niks in jouw Google Tag Manager container aan gaan passen voor je.

Door de gebruiker verstrekte gegevensverzameling (UPD)

Let op: als je akkoord bent gegaan met de Servicevoorwaarden voor klantgegevens van Google, wordt het verzamelen van door de gebruiker verstrekte gegevens standaard ingeschakeld voor je events.

Als je gegevens first-party verzamelt, doe dit dan handmatig via code in plaats van te vertrouwen op automatische detectie of CSS-selectors. Dit werkt namelijk vaker niet dan wel. Je doet er daarnaast goed aan om je instellingen te controleren om onbedoelde gegevensverzameling te voorkomen.

Wat zijn de mogelijke resultaten?

  • Als je al een Google-tag hebt geïmplementeerd voordat je Google Ads of floodlight-events afgaan, zul je geen wijzigingen ondervinden.
  • Als je implementatie onvolledig of onjuist is, zal GTM voor je ingrijpen om ervoor te zorgen dat je gegevens op de juiste manier worden bijgehouden. Je doet er dus goed aan om te checken of je Google-tag nu goed staat ingesteld.

Deze wijziging is eigenlijk gewoon een veiligheidsgarantie om ervoor te zorgen dat de Google-tag correct is geïnstalleerd voordat events worden afgevuurd. Zonder een goede Google-tag configuratie komen je events namelijk niet goed binnen bij de Google producten zoals Google Ads.

Heb je twijfels of de Google-tag nu goed staat? We kijken graag even mee.


Deel dit artikel
Verhoog de effectiviteit van jouw campagnesBekijk Savvy Track

Denk je dat je genoeg weet?

Krijg het nieuwste in je inbox.

Copyright © 2023 - 2025