Je hoort het steeds vaker: Server-Side Tagging (afgekort ook wel SST). Maar wat is het? Kort gezegd is het dé nieuwe methode om online data te verzamelen. Er valt veel over te vertellen, dus laten we je eerst wat hoogtepunten geven:
- De betrouwbaarheid van client-side tracking staat onder druk door de toename van advertentieblokkers en strengere privacyinstellingen in browsers. Server-side tagging biedt een robuuster alternatief door gegevens direct op de server te verzamelen, waardoor ze minder vatbaar zijn voor blokkering.
- Veel marketeers merken dat er steeds minder (accurate) data binnenkomt, waardoor server-side tagging een steeds populairder alternatief wordt voor client-side tracking..
- Server-side tagging is een specifieke implementatie van server-side tracking die meer controle geeft over de verzamelde gegevens en integratie met marketingtools vereenvoudigt. Zowel server-side tracking als server-side tagging vereisen technische expertise voor een correcte implementatie.
- Voor server-side tagging is nog steeds expliciete toestemming van de gebruiker nodig om bepaalde data te mogen verzamelen. De cookiebanner blijft dus (helaas) vereist.
Al jarenlang hebben marketeers en bedrijven gebruikgemaakt van client-side tags en pixels (zoals de Meta Pixel of de LinkedIn Insights tag) om websitebezoekers en appgebruikers te volgen. Maar door de opkomst van advertentieblokkers en strengere privacyregels wordt deze methode steeds minder betrouwbaar.
Daarom kijken bedrijven nu naar server-side tracking als een oplossing. Deze methode kan echter verwarrend zijn, heeft nog verre van de hoeveelheid documentatie die het zou moeten hebben en er zijn aardig wat misvattingen over de mogelijkheden en methodes.
In dit artikel leggen we uit wat server-side tracking precies is en waarom het een goede keuze kan zijn. Ook geven we je voor- en nadelen en bieden we je handvatten om ermee aan de slag te gaan.
Wat is server-side tagging?
Bij server-side tagging laden we tracking scripts (zoals die van Meta of LinkedIn) in vanaf ons eigen domein. Deze scripts worden ook wel tags genoemd. Of Pixels. Leuk, die vakjargon. De verzamelde data wordt zo eerst naar onze eigen server, die aan dat domein “hangt”, gestuurd. Daar creëren we als het ware een tussenlaag, ook wel een safe space of een beschermde tunnel, voor de data die erdoorheen stroomt.
Deze tussenlaag stelt ons in staat om de data te verwerken en te filteren voordat we deze delen met externe marketingtools (zoals GA4 en Meta). Hierdoor hebben we meer controle over de datastroom en kunnen we ervoor zorgen dat alleen relevante informatie wordt gedeeld.
Nu zal dit de één meer zeggen dan de ander, afhankelijk van je kennis. Daarom leggen we je hier nog even kort de meer traditionele, meest gebruikte manier van tracking uit:
Wat is client-side tagging ook alweer?
Client-side zou je in deze context eigenlijk kunnen plat slaan naar “in de browser”. Als tags, pixels, scripts of hoe je het dan ook wil noemen client-side geplaatst worden, betekent dat ze worden uitgevoerd in de browser van de gebruiker. Tags zijn stukjes JavaScript-code om gegevens van de client (de browser van de bezoeker dus) naar een externe server te sturen, zoals de Google Analytics server. De tags worden in de browser geïnitieerd/opgestart wanneer een pagina wordt geladen en verzenden vervolgens gebeurtenissen zoals paginaweergaven, klikken en formulierinzendingen naar de server. De server verwerkt deze gegevens en slaat ze op in een database, zoals die van Google Analytics.
Voordelen van server-side tagging
Er zijn veel voordelen toe te schrijven aan server-side tagging:
- Losse server: Omdat je werkt met een losse server die specifiek de tracking afhandelt, heb je zelf de controle over alles wat er binnenkomt en weer uitgaat. Bij een client-side tagging setup bepaalt de browser dit voor je.
- Zeg vaarwel tegen adblockers: Door de server aan te roepen op een eigen URL die adblockers en ITP niet kennen is de kans op blokkering van de tracking geminimaliseerd. Adblockers herkennen namelijk inmiddels de server URL’s van marketing- en analysetools zoals Google Analytics waardoor deze vaak uitgesloten worden.
- Meer data: Omdat er via server-side tagging minder geblokkeerd wordt en er weer meer data gemeten kan worden, zul je meer data gaan ontvangen.
- Succesvollere advertentiecampagnes: Door met betrouwbaardere data te werken kunnen de advertentie algoritmen ook accurater targeten. Daarmee zie je vaak dat server-side tagging voor een verbeterde return on ad spend zorgt. Daarmee kun je met dezelfde ad spend meer terug krijgen. Zie het als een sinaasappelpers: Je krijgt alleen meer sap met dezelfde hoeveelheid sinaasappelen.
- Verbeterde laadtijd: Door tags naar de server te verplaatsen wordt de laadtijd van je website aanzienlijk verminderd. De tags worden namelijk niet uitgevoerd door de browser die dus minder werk hoeft te doen. Daardoor wordt jouw website sneller geserveerd aan de bezoeker. Een snellere laadtijd zorgt voor een betere gebruikerservaring en draagt ook nog eens bij aan een verhoogde kans op conversies. Snelheid heeft namelijk een invloed op je conversieratio.
- Betere beveiliging: Server-side tagging elimineert de afhankelijkheid van externe tools en plugins waardoor je de beveiliging van je website kan verbeteren. Je hebt volledige controle over welke tags en scripts worden uitgevoerd waardoor je de kans op risicovolle code minimaliseert.
De nadelen van server-side tagging
Yup, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Server-side tagging heeft ook nadelen:
- Nog niet alle software ondersteunt het: (Nog) niet alle marketing- en analysetools zijn aangepast om deze methode te gebruiken. Je zult soms dus gebruik moeten blijven maken van de client-side containers van Google Tag Manager in combinatie met de kracht van de server-side container. Echter zijn al wel de grotere partijen zoals TikTok, Linkedin en Meta ingesteld op de server-side, sterker nog, ze bevelen het zelf ook aan.
- Minder kennis en experts: Het instellen van server-side tagging is iets wat lastiger. Dit komt vooral door de geringe hoeveelheid informatie die beschikbaar is over dit onderwerp, terwijl dat bij client-side ruimschoots aanwezig is. Gelukkig komen er steeds meer experts en doen wij ook ons best om je met onze uitlegartikelen te helpen.
- Het is niet gratis: Je hebt een (of zelfs meerdere) server(s) nodig om server-side tagging te kunnen opzetten. Deze terugkerende maandelijkse kosten heb je dus sowieso in ruil voor de voordelen die je ervoor terugkrijgt. Dan heb je optioneel ook nog eenmalige kosten. Indien je zelf handig bent kun je de implementatiekosten schrappen. Maar als dat niet zo is, komen er nog eenmalige implementatiekosten. Deze kosten hangen sterk af van je situatie en meetplan. We helpen je er graag bij, neem contact op voor een vrijblijvend praatje en een kosteninschatting.
- Onderhoud en updates: Net als bij elke technische setup, vereist server-side tagging ook regelmatig onderhoud en updates. Dit nadeel is goed te ondervangen door bijvoorbeeld een maandelijks moment in te plannen om de updates na te lopen en het onderhoud te plegen. Dit helpt problemen te voorkomen en zorgt ervoor dat je tracking optimaal blijft presteren.
Waar moet je op letten bij het vinden van een server-side tagging oplossing
Voordat je aan de slag gaat met het implementeren van server-side tagging is het belangrijk om de juiste oplossing te kiezen die bij jouw website en/of app past. Er zijn (gelukkig) verschillende server-side tagging-oplossingen beschikbaar. Het is daarom belangrijk om de volgende punten na te gaan:
- Kennisniveau: Ben je een beginner of juist gevorderd met server-side tagging? Zo ja, dan heb je wellicht geen hulp nodig. Een self service server-side tagging oplossing kan dan bij je passen. Een provider zonder goede installatie- en configuratie-instructies raden we je niet aan.
- Prijs: Vergelijk de prijzen en pakketten van verschillende server-side tagging-oplossingen en zorg ervoor dat ze binnen je budget passen. Soms kosten bepaalde functies net wat meer en/of zijn de bezoekersaantallen variabel.
- Functies: Bedenk goed welke functies je allemaal nodig hebt. De ene oplossing is de andere niet: Sommige bieden een ontzettend groot totaalpakket, terwijl anderen alleen de core aanbieden: het hosten van je tagging server. Moet je bijvoorbeeld complexe tags en scripts kunnen implementeren? Of heb je geavanceerde rapportagemogelijkheden nodig? Zorg ervoor dat de oplossing alle functies biedt die je echt nodig hebt.
- Integraties: In negen van de tien gevallen heb je niet veel integraties nodig voor een standaard setup. Dat een tagging tool veel integraties heeft is leuk, maar vaak kom je zelf ook al een heel eind. Bekijk goed waar je mee werkt. Werk je bijvoorbeeld met Shopify? Dan kan een integratie voor het meeschieten van data in een datalaag prettig zijn. Hier kunnen we je uiteraard advies in geven als je een online meet inplant.
Conclusie: Server-side tagging met Google Tag Manager, doen of niet doen?
Als het aan ons ligt kan iedereen profiteren van server-side tracking. De impact op kleine websites is misschien niet groot genoeg om de kosten en middelen in te zetten die nodig zijn om het in te stellen en te onderhouden. Maar zodra het om een wat grotere website of app gaat die wat volwassener is op het gebied van analyse en wanneer gegevens worden gebruikt voor advertising en/of kritieke beslissingen levert een server-side setup aanzienlijke voordelen op.