Waarom kopiëren niet handig is om te doen
Je weet niet of wat ze doen ook het goede is om te doen. Je weet niet of het werkt. Hebben ze het getest? Werkt het wel voor hen? Of misschien hebben ze het getest en weten ze niet hoe ze juist resultaten moeten lezen en hebben ze alsnog iets fouts geïmplementeerd? Of stel je voor: terwijl je kijkt naar wat een concurrent doet, zit je zelf midden in een test.
Stel je voor: terwijl je kijkt naar wat een concurrent doet, zit je zelf midden in een test.
Wat gebeurt er wanneer je blindelings concurrenten kopieert?
Je maakt enorm veel aannames. Zoals dat de doelgroep van je concurrent precies hetzelfde is. Dat de problemen die je concurrent heeft ook de problemen zijn die jij ook hebt. En dat valt alleen op te lossen als je bij concurrenten in de data hebt gekeken, die ze je waarschijnlijk niet gegeven hebben of waar je niet op een legale manier achter komt.
Het is simpelweg ook niet erg origineel om te doen. En terwijl wij dat als professionals (hetzij een marketeer, een CRO specialist of een bijvoorbeeld een web developer) dat niet zien, ziet de klant dat mogelijk wel. Stel je voor, je zoekt (als klant) naar een conversie-optimalisatie tool, zoals Savvy Clicks. Je vergelijkt daarmee Optimizely, Hotjar en Crazzy Egg. Dan zie je hoogstwaarschijnlijk de concurrenten in meerdere tabbladen en merk je dus ook onbewust wie een originele aanpak heeft.
En als die originele aanpak er niet is, dan gaan ze je vergelijken op andere factoren, zoals wie het goedkoopste geprijsd is, wie het snelste is, wie bijvoorbeeld geen verzendkosten heeft… Dat is ook niet iets wat je graag wil, tenzij het onderdeel is van je strategie om bijvoorbeeld een prijsvechter te zijn.
Hoe moet je dan wel concurrenten monitoren?
Een concurrentieanalyse doen is prima. Het is goed om te zien wat concurrenten doen. Maar je moet ze niet kopiëren. De resultaten van de analyse zijn niet de zaken die je meteen op je test backlog moet zetten. Het zijn resultaten die bedoeld zijn om jezelf in de ogen van de gebruiker te plaatsen die op jouw website is geweest maar ook concurrenten in andere tabbladen heeft openstaan. Je wil weten wat zij zien, zodat je betere beslissingen kan maken en je beter kan oriënteren.
Wat bevat een analyse vooral wel?
- Overzicht van de verschillende concurrenten met de unieke waardeproposities in het kort.
- Veranderingen ten opzichte van de vorige keer: zoals wanneer een concurrent een nieuwe functie introduceert, een nieuw product uitbrengt of een bestaande productlijn annuleert. Of veranderingen in de prijsstrategie van je concurrenten, het toevoegen van een nieuwe manier van social proof of verschijningen in de media die jou weer kunnen beïnvloeden.
- Vergelijk de duidelijkheid van de proposities, met het naast elkaar zetten van de screenshots van de homepage bijvoorbeeld.
- Doe usertests en/of copytests (bijv. met Wynter) op de websites van je concurrenten. Het geeft je inzicht in hoe je klanten naar concurrenten kijken. Waarschijnlijk zitten daar grote verschillen omdat je zelf denkt te weten hoe je klanten naar concurrenten kijken. Vergelijk hoe klanten naar jou kijken versus hoe klanten naar je concurrent kijken, dan ben je zeer effectief bezig om te begrijpen waar de verschillen zitten. En het mooiste is: Je concurrenten hebben niet door dat je het doet. En je kan bijvoorbeeld ook geen heatmap tool installeren (of een andere vorm van tagging) want het is niet jouw website.
Wat bevat een concurrentieanalyse vooral niet?
- Het kopiëren van je concurrenten. Je kopieert niet iemands landingspagina of advertentie en plakt je huisstijl erin en gaan.
- Meteen naar de oplossing gaan, die te vinden is bij concurrenten. Wat zij doen werkt, dus laten we dat meteen gaan doen. Zonder dat je weet wat je core problemen zijn die je eigenlijk oplost.
Tip: Zet je resultaten om naar content
Als je allerlei waardeproposities van concurrenten verzameld hebt, kun je het net zo goed omzetten naar een contentblok voor bijvoorbeeld op je website. Denk aan een lijst met “Wat wij doen” en “Wat anderen doen” met daartussen een eerlijke vergelijking tussen jou en de rest. Het komt niet betrouwbaar over als jij alles lijkt te doen en je concurrenten niks kunnen, dus houd de vergelijking eerlijk, anders kun je het beter niet doen.
Savvy Clicks bevat de mogelijkheid je concurrenten en jezelf te monitoren, waardoor je middels geautomatiseerde observatie veranderingen kunt waarnemen zonder extra tags te installeren. Zo stoom je af op gezonde concurrentie monitoring en hoef je niet tijdsintensief en foutgevoelig zelf vergelijkingen te maken.