Uitleg – Hoe stel je Meta Event Deduplication in met Google Tag Manager?

Let op: Facebook heeft zichzelf rebrand naar Meta, maar veel van de bronnen op zijn websites blijven herkenbaar als Facebook-bronnen. Daarom gebruiken we beide namen (Facebook Event Deduplication en Meta Event Deduplication) door elkaar.

Het gebruik van Meta’s server-side tracking, ook bekend als de Meta Conversion API (afgekort CAPI), wint aan populariteit vanwege zijn vermogen om pixel-blocking door ITP’s en AdBlockers te omzeilen en de levensduur van Facebook-cookies te verlengen.

Wanneer je zowel Meta-data client side als server side meet, loop je het risico dat sommige gebeurtenissen dubbel worden gemeten. Meta heeft hiervoor een oplossing bedacht door middel van een Unique Event ID, waarmee het systeem onderscheid kan maken tussen gebeurtenissen afkomstig van de Meta Pixel en de conversion API (CAPI). 

De Meta Event Deduplication stelt je in staat om Meta te vertellen dat zowel een browser (client side) als server (server side) hetzelfde, identieke event hebben gestuurd, waardoor Meta het event slechts eenmaal zal accepteren. Hierdoor krijg je geen dubbele events waardoor campagnes mogelijk beter uit de bus komen dan ze daadwerkelijk zijn. Een voorbeeld: Je meet het aantal ingeplande afspraken op een website als event en hebt zowel de Meta Pixel als de server tracking opgezet voor je website. In Meta zie je echter meer conversies geteld worden dan in je GA4 of je afsprakentool. Met Event Deduplication en de daarbij horende Unique Event ID’s voorkom je dit.
In deze uitleg leggen we uit hoe een “Unique Event ID” werkt en hoe je deze kunt gebruiken om Event Deduplication toe te passen op Meta. Dit vereist het instellen van Event Deduplication zowel client side als server side en gaat er dan ook al vanuit dat je deze twee manieren van dataverzameling voor Meta tegelijk inzet.

Meta Event Deduplication instellen met Google Tag Manager in 3 stappen

Voor het gemak kun je het beste je web container (client side) en je de server container (server side) naast elkaar open zetten, je hebt ze namelijk allebei nodig.

Stap 1: Client side deduplication

We starten met de webcontainer van GTM. Voor onderstaande stappen gaan we ervan uit dat je gebruik maakt van de Facebook tag template in GTM. Heb je die niet maar maak je gebruik van de Custom HTML script(s)? Gebruik dan de stappen die we iets verderop beschrijven.

  1. Maak een nieuwe variabele aan. Ga binnen je client side GTM container naar variabelen.
  2. Klik onder “Door de gebruiker gedefinieerde variabelen” op Nieuw om een nieuwe variabele toe te voegen.
  3. Klik op variabele configuratie en ga naar Variabele typen uit de templategallerij.
  4. Type in het zoekveld Unique event ID in. Voeg de variabele toe aan de werkruimte. Je hoeft verder niks in te stellen in de variabele voor nu, dat zit al in het template.
  5. Geef de variabele een logische naam, zoals “Unique Event ID”.
  6. Klik op Opslaan.
  7. Ga vervolgens binnen je GTM container naar Tags.
  8. Zoek de tag Meta (of Facebook) pixel en open deze. Heb je meer dan één tag (omdat je bijvoorbeeld meerdere events meet)? Pas ze dan allemaal aan.
  9. Bewerk de tag configuratie en ga naar het kopje More settings.
  10. Klik op Event ID en kies bij Kies een variabele: Unique event ID.
  11. Klik op Opslaan. Herhaal vanaf stap 8 indien je meerdere tags hebt.

Facebook Pixel Custom HTML scripts in Google Tag Manager

Indien je een of meerdere custom HTML scripts gebruikt van de Meta Pixel om de data te verzamelen, dien je een Event ID parameter aan ieder script toe te voegen.

  1. Ga binnen je GTM container naar Tags.
  2. Zoek de tag Meta (of Facebook) pixel en open deze. Heb je meer dan één custom HTML tag (omdat je bijvoorbeeld meerdere events meet)? Pas ze dan allemaal aan.
  3. Ga op zoek naar het stuk dat begint met fbq. Voeg op de vergelijkbare regel (kijk goed wat bij jou van toepassing is) fbq(‘track’,  ‘Eventname’,  {} het volgende toe: ,{eventID:  ‘{{Facebook event ID}}’});. Zorg ervoor dat je een komma tussen het altijd netjes afsluit met een ; anders werkt de code niet. Dus bijvoorbeeld:
    fbq(‘track’,  ‘Eventname’,  {},{eventID:  ‘{{Facebook event ID}}’});
  4. Controleer de code nogmaals, dat kan nooit kwaad. Druk op Opslaan.
  5. Herhaal stap 3 bij al je Facebook Pixel custom HTML tags.
  6. Zoek je Google Tag op binnen Tags.
  7. Ga naar Tag configuratie en ga naar Configuratie instellingen.
  8. Voeg de de parameter “meta_event_ID” met de waarde {{Unique Event ID}} toe. Klik op Opslaan.
  9. Herhaal stap 7 bij al je GA4 tags (binnen de web container).

Vergeet niet je wijzigingen te publiceren.

Stap 2: Server-side deduplication

Nu de web container (client-side) is ingesteld, kunnen we verder met de server container (server-side). Zorg ervoor dat je de juiste container hebt openstaan, anders kun je onderstaande stappen niet uitvoeren:

  1. Maak een nieuwe variabele aan. Ga binnen je server-side GTM container naar variabelen.
  2. Klik onder “Door de gebruiker gedefinieerde variabelen” op Nieuw om een nieuwe variabele toe te voegen.
  3. Klik op variabele configuratie en kies Gebeurtenisgegevens als variabel type.
  4. Voeg als Sleutelpad het volgende in: meta_event_id.
  5. Geef de variabele een logische naam, zoals “Meta Event ID”.
  6. Klik op Opslaan.
  7. Ga vervolgens binnen je GTM container naar Tags.
  8. Zoek de tag Meta (of Facebook) conversion API en open deze.
  9. Bewerk de tag configuratie en ga naar het kopje Server Event Data Override.
  10. Klik op Add property en kies bij Property name: Event ID.
  11. Als property value voeg je vervolgens je “Meta Event ID” (of hoe je je variabele uit stap 5 dan ook genoemd hebt) toe.
  12. Klik op Opslaan.

De variabele is nu gekoppeld aan de tag en kunnen we door naar het valideren van de setup. Hiervoor dien je wel eerst deze setup live te zetten in je GTM containers, vergeet deze dus niet te publiceren voordat je na stap 3 gaat.

Stap 3: Valideren

Nu is het tijd om te controleren of alles goed werkt. Dit kun je het beste na enkele minuten doen, om zeker te weten dat er al wat data na publicatie van de GTM containers gestroomd heeft richting Meta. Je kunt Meta Event Deduplication valideren in de Business Manager van Meta.

  1. Ga naar je Pixel, Selecteer Event –> View Details. Hier zie je hoeveel % van het event gededupliceerd wordt. We hebben de Event ID toegevoegd en daarom kijken we bij Deduplication Keys naar de Event ID.
  2. Bekijk de percentages onder From Pixel en From conversions API, daar zie je hoeveel procent van iedere bron er wordt gedupliceerd.

FAQ

  • De event ID is niet hetzelfde, terwijl het toch echt hetzelfde event is. Wat is hier aan de hand?
    Waarschijnlijk hebben de Facebook tag in de web container en de tag in de client side container niet dezelfde trigger. Of wellicht maak je gebruik van een andere manier dan GTM voor de webcontainer om de Facebook tag in te laden. Door het gelijk te trekken, zou het dezelfde event ID moeten zijn.
  • Hoe kan ik zien wat de event ID is van een event?
    Door met de Facebook Pixel Helper de naam van het event open te klikken en vervolgens naar het kopje Event ID te gaan kun je per event de ID terugzien. 

Bronnen


Deel dit artikel
Verhoog de effectiviteit van jouw campagnesBekijk Savvy Track

Denk je dat je genoeg weet?

Krijg het nieuwste in je inbox.

Copyright © 2023 - 2024