Uitleg – Wat is de Pinterest-tag en hoe installeer je het via Google Tag Manager?

Wat is de Pinterest-tag en hoe installeer je deze via Google Tag Manager?

De Pinterest-tag vormt de ruggengraat van meetbaarheid voor Pinterest-advertenties. Het stelt je in staat om het gedrag van gebruikers op je website bij te houden en te meten. Simpel gezegd is de “tag” een klein stukje code dat je op je website plaatst, waarmee Pinterest gegevens verzamelt over wat gebruikers op je site doen, zoals welke pagina’s ze bezoeken, welke acties ze uitvoeren en welke producten ze bekijken.

De Pinterest-tag stelt je in staat om:

  • De effectiviteit van je advertentiecampagnes te meten: Zie welke advertenties het beste presteren in het genereren van conversies.
  • Gericht advertenties te tonen aan gebruikers die al interesse hebben getoond, bijvoorbeeld door je Pinterest Pins te bekijken of je website te bezoeken (ook wel remarketing of retargeting genoemd).
  • Verschillende conversiedoelen in te stellen, zoals het bijhouden van aankopen, aanmeldingen of het toevoegen van producten aan een winkelmandje na een interactie met een Pinterest-advertentie.
  • Een geverifieerde verkoper te worden.

In deze uitleg nemen we je stap voor stap mee van het installeren van de Pinterest-tag via Google Tag Manager tot aan het testen. Laten we beginnen!

Voordat je begint met het toevoegen van de tag

Zorg ervoor dat je een zakelijke Pinterest account hebt Je kan hier vinden hoe je een zakelijk Pinterest account opent. Zorg er vervolgens voor dat je een advertentieaccount aan het zakelijke account hebt hangen. Hoe je een Pinterest advertentieaccount maakt lees je hier. Heb je dit in orde? Dan kun je aan de slag met het toevoegen van de Pinterest-tag met Google Tag Manager.

De Pinterest-tag installeren met Google Tag Manager in 3 stappen

Stap 1: Een Pinterest-tag aanmaken

Heb je al een tag aangemaakt? Dan kun je deze stap overslaan.

  1. Log in bij je zakelijke Pinterest-account. Klik hier om gelijk naar de inlog te gaan.
  2. Klik op het menu icoon linksboven op de pagina..
  3. Klik onder “Bedrijf beheren” op “Conversies”.
  4. Klik op Aan de slag. Je krijgt nu drie keuzes te zien. Kies voor de optie Alleen Pinterest-tag. Dit is een klein stukje code dat we verstrekken om activiteiten op je website te volgen en te linken naar vertoonde advertenties.
  5. Klik op doorgaan.
  6. Voer je website URL in. Druk op controleren.
  7. Je ziet nu beschikbare integratieopties. Het kan zijn dat Google Tag Manager hier tussen staat. Voor deze uitleg gaan we een handmatige installatie doen. Daarmee hebben we meer controle over hoe we zaken willen instellen en voorkomen we eventuele conflicten in Google Tag Manager omdat Pinterest zich er niet automatisch mee bemoeit. Kies dus voor een handmatige installatie.
  8. In stap 2 begint met het toevoegen van de basiscode. Dit gaan wij in stap 2 van deze uitleg met Google Tag Manager doen, dus je kunt op doorgaan klikken. 
  9. In stap drie vragen ze of je de automatische conversietoeschrijving wil aanzetten. Dit wil je in de meeste gevallen aan hebben. Je kan echter ook overwegen om Pinterest minder klantgegevens te geven vanwege privacyredenen. Druk vervolgens op doorgaan.
  10. In stap 4 komen ze aan met de gebeurteniscodes. Die kun je voor nu negeren. Het is wel belangrijk om voor stap 2 van deze uitleg de Tag-ID nog even apart te noteren. Deze zie je rechtsboven in het scherm. Klik vervolgens op gereed.

Stap 2: De Pinterest-tag installeren op Google Tag Manager

  1. Ga naar je webcontainer voor dezelfde website als waarvoor je de tag hebt aangemaakt in Google Tag Manager.
  2. Klik op Tags > Nieuw.
  3. Geef de tag een naam (bijv. “Pinterest – Base code”).
  4. Ga onder tagconfiguratie bij Tag type voor de “Pinterest-tag”. Zoeken werkt hier het snelst.
  5. Voeg onder de Tag-ID een nieuwe variabele toe door op het plus icoontje in het veld te klikken.
  6. Klik bij Kies een variabele op het plusje.
  7. Geef de variabele een logische naam, zoals Pinterest – Tag ID.
  8. Kies onder variabeleconfiguratie voor het type constant.
  9. Voer bij waarde de ID in die je in stap 1 van deze uitleg hebt gevonden/aangemaakt. Kun je het niet vinden? Je kan naar https://ads.pinterest.com/conversion_tags/ gaan om de ID alsnog te vinden.
  10. Indien je al een gehashte e-mail variabele in je Google Tag Manager hebt zitten kun je deze in de tag toevoegen. Anders kun je door naar het toevoegen van een trigger.
  11. Klik vervolgens op Triggers en selecteer All pages. Gebruik je Google consent mode v2? Dan moet je hier hoogstwaarschijnlijk het update event van je CMP als trigger kiezen in plaats van All pages. Voeg dan onder geavanceerde tag instellingen > Instellingen voor toestemming ook nog een consent state toe bij de optie Aanvullende toestemming vereisen om tag te activeren. Kies hier voor ad_storage.
  12. Klik op Opslaan.

Stap 3: Test of de Pinterest-Tag base code wordt afgevuurd

Nu is het tijd om te controleren of alles goed werkt.

  1. Open de voorbeeldmodus in Google Tag Manager.
  2. Voer je website-URL in (of deze staat er al in).
  3. Klik op koppelen. Je website wordt nu geopend, samen met de voorbeeldmodus van Google Tag Manager.
  4. Controleer in de voorbeeldmodus of de Pinterest-tag wordt geactiveerd/afgevuurd.
  5. Wordt de Pinterest-tag tag goed afgevuurd? Vergeet dan niet op verzenden/publiceren te klikken in je Google Tag Manager container. Dan is het vast weer tijd om een liedje te zingen.

Let op: Wanneer je de Pinterest-tag hebt geïnstalleerd, kan het tot 24 uur duren voordat dit zichtbaar wordt in het Advertentiebeheer van Pinterest. Geef het dus even.

Vervolgstappen

Je hebt nu, als het goed is, de Pinterest-tag succesvol geïmplementeerd. Ga aan de slag met de Pinterest Conversie-API waarmee je ook server-side gebeurtenissen kan meten.

FAQ

  • Als de bestaande Pinterest-tag op de website is geplaatst en je wil deze nu naar GTM verplaatsen, moet je dan de bestaande tag van de website verwijderen om duplicatie te voorkomen?
    Ja, je moet ervoor zorgen dat de Pinterest-tag met dezelfde ID maar een keer voorkomt op je website. Heb je de Pinterest-tag bijvoorbeeld al eerder geïnstalleerd met een integratie? Dan dien je deze integratie uit te zetten.

Bronnen


Deel dit artikel
Verhoog de effectiviteit van jouw campagnesBekijk Savvy Track

Denk je dat je genoeg weet?

Krijg het nieuwste in je inbox.

Copyright © 2023 - 2025