Misschien ben je de cookies al eens tegengekomen in je browser of vraag je je af wat de instelling “Cookies and Client Identification” in de GA4 client precies doet. Vaak is het een logische stap in de implementatie van server-side tagging. Om alvast een tipje van de sluier te geven: Met het omzetten van de cookie van _ga naar FPID (ook wel First Party IDentifier genoemd) maak je jouw tracking setup nog meer bestand tegen de impact van trackingpreventie die browsers toepassen op je data.
In deze uitleg nemen ontdek je het verschil tussen de javascript managed cookie (genaamd _ga) en de server managed cookie (vaak FPID genaamd). We leggen je ook uit hoe je de cookie terugvindt, waarom het belangrijk is en hoe je eventueel kan migreren.
Handig om te weten
- Zorg ervoor dat je het verschil weet tussen tags en clients in sGTM.
- We gaan ervan uit dat je server-side tagging hebt opgezet met een server container in Google Tag Manager. Heb je dit niet, dan kun je hier lezen hoe je dat kan opzetten.
- Je maakt gebruik/of wil gebruik maken van Google Analytics 4 server-side zodat je met de GA4 client tag de cookie aanpassing kan doorvoeren.
JavaScript Managed – De standaard die je vaak tegenkomt
De GA4 client zal met JavaScript Managed gebruikmaken van de _ga JavaScript cookie. Dit is standaard en werkt al zo als je een web container setup hebt met Google Tag Manager.
Als je de configuratie in de GA4 client instelt op JavaScript Managed zal de Client het inkomende verzoek zoals gewoonlijk lezen. De &cid parameter van het verzoek wordt gebruikt om de Client ID in te stellen in het uitgaande verzoek naar Google Analytics.
Server Managed – Een nieuwe HTTP cookie genaamd FPID
Het gebruik van de Server Managed optie zorgt voor een betere weerstand tegen browsers die JavaScript cookies blokkeren. De FPID cookie die dan door de server container wordt genereert wordt namelijk geplaatst met een HttpOnly status waardoor deze niet door browsers kan worden beïnvloed. De FPID cookie zal vervolgens gebruikt worden om de Client ID te bemachtigen die nodig is voor verzoeken richting Google Analytics.
De afkorting FPID staat dan ook voor First Party IDentifier. Je kan de cookie echter ook zelf een andere naam geven.
Heb je al een FPID cookie en waar vind je de FPID cookie terug?
Onderstaande stappen hebben we geschreven op basis van Google Chrome, maar kunnen ook werken voor andere browsers:
- Ga naar de website waarvoor je wil controleren of de FPID cookie er is.
- Ga naar de development tools in je browser.
- Klik op de applicatie tab.
- Ga naar Storage en open de Cookies.
- Kies je domeinnaam om de cookies te bekijken.
- Zoek/filter op FPID. Als de cookie er is, zie je deze nu verschijnen.
Geen Server Managed FPID cookie
Als je geen FPID cookie ziet, genereert de server container niet de FPID cookie. Je instellingen staan waarschijnlijk nog op JavaScript managed of je server container wordt niet correct ingeladen. Let er ook op dat je een subdomein moet hebben om server managed te laten werken anders kan de container geen first party cookie zetten.
Gebruik je het measurement protocol?
Als je het measurement protocol (MP) met de Server Managed FPID cookie wil gebruiken moet je een webserver gebruiken om de FPID cookie van de gebruiker te pakken en die te gebruiken als Client ID in de hits die met het measurement protocol worden verzonden. Aangezien de FPID cookie HttpOnly is, is deze dus niet beschikbaar voor techniek aan de client-side (browser van de gebruiker).
De “FPID” cookie wordt dan ook gebruikt voor server-side tracking om vast te stellen wat de client_id is. Een voorbeeld van zo’n FPID User ID cookie is als volgt:
"FPID2.4.pde01hlXAv0WDRteUjaaNZ5L98OPiuDV80n24P%2BV04%3G.12P6854201"
Je hebt voor het measurement protocol (MP) echter alleen het deel na de tweede punt (FPID2.4.) nodig. Een voorbeeld van een FPID user ID cookie voor MP gebruik:
"pde01hlXAv0WDRteUjaaNZ5L98OPiuDV80n24P%2BV04%3G.12P6854201"
Indien je momenteel uitgaat van een javascript managed cookie instelling raden we je aan om een fallback te bouwen met je developers zodat ook de migratieoptie van de GA4 client goed werkt in combinatie met het Measurement Protocol.
Migreren van javascript managed naar server managed
Waarschijnlijk begin je niet met een kersverse setup en wil je voorkomen dat GA4 nieuwe gebruikers gaat zien die er helemaal niet zijn. Daarvoor is de “Migrate from JavaScript Managed Client ID” optie in het leven geroepen. Met deze optie blijft hij de oude _ga cookie gebruiken totdat er geen _ga cookie meer is of de Client ID gereset is. Vanaf dat punt neemt de FPID cookie het over.
Schakel de optie “Migrate from JavaScript Managed Client ID” in als je gebruik blijft maken van je huidige Google Analytics property zodat hij geen nieuwe gebruikers binnen die property gaat tellen. Gebruik je een nieuwe property met de server container dan hoef je de migratie optie niet aan te zetten, die property bevat immers nog geen gebruikers.
Hoe zet je de “Migrate from JavaScript Managed Client ID” optie aan?
- Ga naar je server container in sGTM.
- Ga naar clients.
- Klik onder Client configuration op More settings.
- Zorg dat de instelling Cookies and Client Identification op Server Managed staat. Anders kan je geen migratie instellen, er valt immers niks te migreren.
- Helemaal onderaan staat de optie “Migrate from JavaScript Managed Client ID”. Vink deze aan.
Bronnen
- Hoe en waarom je juist kan/moet voorkomen dat de FPID cookie in sommige situaties wordt gezet kun je terugvinden in deze blog van Simo Ahava:
https://www.simoahava.com/gtm-tips/prevent-sgtm-from-setting-fpid-cookie/