Uitleg – Installeer GA4 met Google Tag Manager (GTM) in een webcontainer

Installeer GA4 met Google Tag Manager (GTM) in een webcontainer

GA4 is de nieuwste versie van Google Analytics en biedt een gebeurtenis gestuurd datamodel, waarmee je de gebruikerservaring op je website beter kunt meten en optimaliseren. Of je nu voor een server side setup (met een server container) gaat, of een traditionele webcontainer kiest; GA4 zal altijd minimaal 1 webcontainer nodig hebben die client side draait.

In deze uitleg leer je waarom en hoe je Google Analytics 4 kan installeren met Google Tag Manager in een webcontainer.

Waarom zou ik GTM gebruiken om GA4 te installeren?

Het gebruik van een tag management systeem zoals GTM helpt de implementatie van andere tools zoals GA4, Meta en Google Ads te vereenvoudigen. Het enige wat je hoeft te doen is de GTM-containercode op je website te plaatsen. Vervolgens kun je de GA4-trackingcode installeren in die container (GTM dus). Zie het als een plek waar je overzichtelijk codes kan toevoegen, zonder dat je toegang nodig hebt tot de codes van de website. Hiermee heb je meer controle, overzicht en flexibiliteit. GTM is zo een relatief eenvoudig alternatief voor het plaatsen en beheren van extra codes, zonder dat je hier een ontwikkelaar voor nodig hebt.

Dit is een van de belangrijkste redenen die gemakkelijk over het hoofd kunnen worden gezien: gecentraliseerd tagbeheer. Met GTM kan je al je tags op één plek beheren. Dit lijkt misschien overbodig als je maar een paar tags hebt, maar als je na verloop van tijd meer tracking aan je website toevoegt, zul je heel blij zijn om ze allemaal op één plek te kunnen zien en beheren.

Installeer GA4 in GTM in 4 stappen

Stap 1: Zorg dat je de GA4 metings-ID bij de hand hebt

In deze stap gaan we ervan uit dat je een GA4 account hebt. Heb je die nog niet? Maak er eerst een aan.

  1. Open Google Analytics 4 (GA4).
  2. Ga naar beheer (tandwiel linksonder) > gegevens streams > kies de stream van de website waar je GA4 op wil installeren.
  3. Kopieer de metings-ID naar je klembord.

Stap 2: Conversietag instellen

In deze stap gaan we ervan uit dat je al een GTM webcontainer hebt. Heb je die nog niet? Maak er eerst een aan. Zorg dat de containercode geïnstalleerd is op je website voordat je verder gaat.

  1. Ga naar de webcontainer van de website waarop je GA4 wil installeren.
  2. Ga naar Tags en klik op Nieuw.
  3. Kies het Tagtype Google tag.
  4. Voeg bij de Tag ID de metings-ID in die je in stap 1 gekopieerd hebt. We raden aan om je metings-ID in een variable (type constant) te zetten, zodat je deze makkelijk kan updaten als je de ID bij meerdere tags gebruikt.

Wil je alvast voorsorteren op het gebruik van een sGTM/servercontainer setup met GA4 voor betere meting? Stel dan ook onderstaand in:

  1. Voeg binnen de tag naar Configuratie instellingen, klik op Voeg parameter toe en voeg de parameter server_container_url toe met als waarde je server container url in (je subdomein voor tracking). Of voeg een Configuratie settings variable toe en plaats daarin de parameter met de waarde (subdomein).

Heb je nog geen server side hosting of subdomein van een servercontainer?

Aan de slag

Stap 3: Voeg de trigger toe

Voeg onder Triggers via het blauwe Plusje een trigger toe en kies voor Initialisation – All Pages. Klik op opslaan.

Stap 4: Controleer of het werkt

We raden je aan om te checken of de GA4 tag afgevuurd wordt door in de preview modus van Google Tag Manager de website te openen. Zie je GA4 bij tags fired staan? Dan wordt de tag afgevuurd. Ga naar je GA4 property > Realtime om te kijken of je data ziet binnenkomen. Gebeurd er niks? Kijk goed of je metings-ID overeenkomt en je trigger goed staat.

Je hebt nu GA4 succesvol in je webcontainer geïnstalleerd.

Vervolgstappen

FAQ

  • Wat is het verschil tussen de All Pages en Initialization – All Pages trigger?
    De trigger Initialization – All Pages wordt eerder afgevuurd door Google Tag Manager dan All Pages. Dit zorgt ervoor dat events en parameters zoals UTM altijd als eerste binnenkomen. Er zou anders een grote kans zijn op de toename van het aantal niet toegewezen verkeer in GA4 (not set) en kun je GA4 missen.

Bronnen


Deel dit artikel
Verhoog de effectiviteit van jouw campagnesBekijk Savvy Track

Denk je dat je genoeg weet?

Krijg het nieuwste in je inbox.

Copyright © 2023 - 2024