Uitleg – Hoe meet je gebeurtenissen en conversies in GA4 met Google Tag Manager

Hoe meet je gebeurtenissen en conversies in GA4 met Google Tag Manager

De standaard data binnenkrijgen via de GA4 configuratie tag is leuk, maar vertelt ons nog weinig. Met GA4 gebeurtenissen kunnen we stukjes code toevoegen om specifieke gebeurtenissen te meten. Zo krijgen we nauwkeuriger inzicht in hoe een website of app gebruikt wordt. Middels verschillende rapporten in GA4 kun je deze gebeurtenissen vervolgens inzetten om het gedrag verder te analyseren en bijzonderheden te ontdekken.

In deze uitleg nemen we je stap voor stap mee hoe je een GA4 gebeurtenis aanmaakt in Google Tag Manager. We nemen hierbij aan dat je onze eerdere uitleg van het toevoegen van GA4 in Google Tag Manager web container al hebt gevolgd. Zo niet, volg die eerst even, dan kun je daarna verder met deze uitleg.

GA4 Events aanmaken in de Google Tag Manager webcontainer

Stap 1: GA4 gebeurtenis toevoegen aan GTM

Onderstaande stappen kun je gebruiken voor allerlei type GA4 events/gebeurtenissen die je wil toevoegen. Voor dit voorbeeld maken we gebruik van het “Lead” event.

  1. Ga naar je web container in Google Tag Manager.
  2. Ga naar Tags.
  3. Klik op Nieuw en ga naar Tag configuratie.
  4. Kies bij Tag type voor de Google Analytics: GA4-gebeurtenis.
  5. Voer de Metings-ID in waar je het event heen wil schieten. Als het goed is heb je, uit de vorige uitleg, hier al een variabele voor, zoals: {{ GA4 | Measurement-ID }}.
  6. Geef de tag een logische naam, zoals “GA4 | Event | Lead”.
  7. Zorg ervoor dat de tag een bijpassende trigger heeft zodat het op het juiste moment wordt afgevuurd. Hoe je triggers instelt nemen we niet mee in deze uitleg want daarvoor is een losse, andere uitleg nodig. Weet je niet hoe dit moet, ga daar dan eerst mee aan de slag.

Staat de trigger goed? Klik dan op opslaan.

Stap 2: Testen

Je doet er altijd goed aan om zeker te weten dat je event ook afgevuurd wordt (en dus de juiste trigger heeft). Misschien heb je de trigger al eerder gebruikt (voor bijvoorbeeld andere tags) en getest, maar dan wil je nog zeker weten dat ook de GA4 Event tag netjes wordt afgevuurd.

  1. Open GTM preview/voorbeeld modus.
  2. Zorg dat je de juiste website URL invoert waarop je de actie die leidt tot het event kan uitvoeren.
  3. Voer de actie uit die leidt tot het triggeren van de tag, bijvoorbeeld het invullen van een leadformulier op de contactpagina. Kijk in het preview venster of er onder Tags Fired je tag “GA4 | Event | Lead” is afgevuurd. Is dat het geval? Super!
  4. Publiceer de wijzigingen in je GTM-container.

Je hebt er nu voor gezorgd dat het event met de naam “Lead” naar GA4 wordt gestuurd.. Herhaal bovenstaande stappen om ook andere GA4 events in te regelen.

Vervolgstappen

  • Denk na over welke events je allemaal nodig hebt en implementeer waar nodig gebeurtenissen in GA4 en GTM met bovenstaande stappen.
  • Ga indien je met e-commerce werkt aan de slag met het meten en instellen van e-commerce events.
  • Ga aan de slag met GA4 in de server side container (sGTM) waarmee je zowel client als serverside events mee kan meten om je data volledigheid te vergroten.

FAQ

Mijn GA4 gebeurtenis komt dubbel dubbel (:-p) binnen bij het testen, wat gaat er mis?
Als een gebeurtenis twee keer binnenkomt terwijl je het maar een enkele keer zou moeten terugzien, dan is het hoogstwaarschijnlijk een trigger probleem. Controleer of je trigger voor deze gebeurtenis tag goed staat ingesteld.

Bronnen


Deel dit artikel
Verhoog de effectiviteit van jouw campagnesBekijk Savvy Track

Denk je dat je genoeg weet?

Krijg het nieuwste in je inbox.

Copyright © 2023 - 2024