Uitleg – Wat is de LinkedIn Insights tag en hoe installeer je deze via Google Tag Manager?

uitleg-hoe-installeer-je-linkedin-insights-tag-in-google-tag-manager-gtm

De LinkedIn Insights Tag is een onmisbaar hulpmiddel voor marketeers die de effectiviteit van hun LinkedIn-advertentiecampagnes willen optimaliseren. Deze tag fungeert als een brug tussen je website en LinkedIn, waardoor je waardevolle inzichten kunt verzamelen over hoe bezoekers omgaan met je content nadat ze op je LinkedIn-advertenties hebben geklikt.

De LinkedIn Insights tag stelt je in staat om:

  • De effectiviteit van je advertentiecampagnes te meten: Zie welke advertenties het beste presteren in het genereren van conversies.
  • Gericht bepaalde advertenties te tonen aan gebruikers die al interesse hebben getoond op bijvoorbeeld je LinkedIn pagina en posts of die je website hebben verlaten zonder te converteren, ook wel remarketing of retargeting genoemd.
  • Conversies te tracken: Hiermee kun je de impact van je LinkedIn-campagnes meten door conversies bij te houden.

Met deze uitleg nemen we je stap voor stap mee door het proces van het installeren van de LinkedIn Insights Tag via Google Tag Manager. Laten we van start gaan!

De LinkedIn Insights tag installeren met Google Tag Manager in 3 stappen

Stap 1: LinkedIn Insights Tag aanmaken

  1. Ga naar Campagnebeheer in je LinkedIn account door via Werk rechtsboven naar Adverteren te gaan.
  2. Kies je account waarvoor je de tag in wil stellen.
  3. Ga naar Analyseren en vervolgens naar Insight Tag (soms heet het Signalen Manager).
  4. Klik op Insight Tag maken.
  5. Lees en Accepteer de overeenkomst.
  6. Als het goed is zie je nu “Kies hoe je je insight tag wil installeren”. Klik op Ik gebruik een tag manager.
  7. Kopieer de partner-ID (bestaand uit zeven getallen of meer) naar je klembord en houd deze bij de hand.

Disclaimer: LinkedIn verandert de gebruikersinterface van LinkedIn Ads voortdurend. Daarom is de kans groot dat onze stappen en afbeeldingen niet helemaal overeenkomen met wat je in de interface ziet. Dus als je een bepaalde optie niet kunt vinden, blijf dan zoeken.

Stap 2: LinkedIn Insights tag installeren op Google Tag Manager

  1. Ga naar je (web) container in Google Tag Manager voor de website waar je LinkedIn mee wil koppelen.
  2. Klik op Tags en klik op Nieuw.
  3. Geef de tag een herkenbare naam (bijv. “LinkedIn Insights tag | Alle pagina’s”).
  4. Kies bij Kies tag type ontdek meer templates via de community en zoek naar “LinkedIn” en klik op LinkedIn Insight 2.0. Voeg deze template toe aan je werkruimte,
  5. We kunnen de partner-ID er zo inplakken, maar het is beter om een variabele van de ID te maken, aangezien we deze later nog op andere plekken nodig kunnen/gaan hebben, afhankelijk van je implementatie. Klik op het lego-blokje met de plus erin, Kies een variabele, klik op toevoegen, geef de variabele de naam “Constant – LinkedIn Partner-ID”. Kies het variabele type en klik op constant.
  6. Plak je partner-ID in het veld waarde en klik op opslaan.
  7. Klik op Triggers en selecteer Alle pagina’s.
  8. Klik op Opslaan.

Stap 3: Testen

Nu is het tijd om te controleren of alles goed werkt.

  1. Open de voorbeeldmodus in Google Tag Manager.
  2. Voer je website-URL in.
  3. Controleer of de LinkedIn Insights Tag wordt geactiveerd.

Vervolgstappen

Je hebt nu, als het goed is, de LinkedIn Insights tag succesvol geïmplementeerd.. Door gebruik te maken van de “LinkedIn Insight tag 2.0” template van LinkedIn uit de community kun je de taginstellingen eenvoudiger beheren en kun je de tag in de toekomst updaten. Naast alle paginaweergaven kun je nog veel meer doorsturen, de waarde zit hem voornamelijk in het meten van events.

FAQ

  • Als de bestaande LinkedIn Insight tag op de website is geplaatst en je deze Insight tag nu naar GTM wil verplaatsen, moet je dan de bestaande LinkedIn Insight tag van de website verwijderen om duplicatie te voorkomen?
    Ja, je moet ervoor zorgen dat je een Insight tag met dezelfde partner-ID maar één keer hebt, anders wordt er waarschijnlijk dubbel gemeten.

Bronnen


Deel dit artikel
Verhoog de effectiviteit van jouw campagnesBekijk Savvy Track

Denk je dat je genoeg weet?

Krijg het nieuwste in je inbox.

Copyright © 2023 - 2024