Als het goed is ben je er al in geslaagd om een basis LinkedIn Insights Tag implementatie uit te voeren via Google Tag Manager. Zo niet? Volg dan deze uitleg. Daardoor geven we in ieder geval al paginabezoeken door aan LinkedIn Advertising. Echter vertellen paginabezoeken op zich zelf niet zo heel veel over wat een bezoeker nou doet. Zijn de bezoekers bijvoorbeeld alleen op een pagina geland en weer weggegaan? Of hebben ze ergens op geklikt, een video afgespeeld, een formulier ingevuld of een aankoop gedaan? Dat is waar gebeurtenissen (ook wel events genoemd) dus enorm zinvol voor zijn. Alleen als we LinkedIn voorzien van aanvullende en kwalitatieve data, kunnen we verwachten dat we er het meeste uit halen.
In deze uitleg nemen we je stap voor stap mee welke soorten gebeurtenissen/events er allemaal zijn en nemen we je mee door het proces van het toevoegen van de events die je naar LinkedIn wil schieten via Google Tag Manager (GTM).
Welke LinkedIn gebeurtenissen/events zijn er allemaal?
Als het gaat om het bijhouden van gebeurtenissen met de LinkedIn Insights Tag, zijn er drie verschillende type gebeurtenissen (events) op hoofdniveau:
- Lead events
- Verkoop events
- Anders/overige events
De verdeling maakt voor ons bij de implementatie niet veel uit, je zal deze echter wel terug zien bij het kiezen van een event type in de LinkedIn Campaign Manager.
LinkedIn heeft een behoorlijke lijst met gebeurtenistypes, op het moment van schrijven 37 stuks. We de volgende kun je allemaal volgen met de LinkedIn tag, door het type event (LinkedIn noemt dit conversie) bij het aanmaken in LinkedIn Campaign Manager te kiezen. Geen zorgen, je kan de lijst even snel kennen, filter er vooral uit wat voor jou relevant is.
De 37 LinkedIn Insights tag types:
- Purchase: de gebruiker heeft een aankoop gedaan.
- Lead: de gebruiker vulde een leadgeneratieformulier in.
- Add to cart: De gebruiker voegde één of meer dingen toe aan zijn winkelwagen.
- Download: De gebruiker heeft een bestand gedownload.
- Install: De gebruiker heeft een plugin of een app geïnstalleerd.
- Key pageview: De gebruiker bekeek een belangrijke websitepagina of scherm van een app.
- Sign-up: De gebruiker heeft zich aangemeld voor een website / app service.
- Talent lead: De gebruiker diende zijn informatie in als een lead op de LinkedIn Talent Media’s Pipeline Builder Page.
- Job apply: Gebruiker klikte op solliciteren voor een job op LinkedIn.
- Opslaan: Slaat een formulier of status op in de flow.
- Start checkout: Begint het afrekenproces.
- Schedule: Een dienst of afspraak plannen.
- View content: De gebruiker heeft een deel van de pagina of het app-scherm (webview) bekeken.
- View video: De gebruiker heeft een video afgespeeld.
- Add billing info: De gebruiker voegde creditcard- of aankoopgegevens toe.
- Book appointment: De gebruiker heeft een afspraak gereserveerd.
- Request quote: De gebruiker heeft een offerte aangevraagd.
- Zoeken: De gebruiker heeft binnen de app gezocht. Kan ook worden bijgehouden met key page view die wordt geactiveerd vanaf een pagina met zoekresultaten.
- Subscribe: De gebruiker heeft zich geabonneerd op een service.
- Ad click: De gebruiker klikte op een advertentie van een derde partij. Advertenties van de eerste partij worden gevolgd vanuit LinkedIn.
- Ad view: De gebruiker heeft een advertentie bekeken.
- Complete signup: De gebruiker voltooide het registratieproces.
- Submit application: De gebruiker heeft een aanvraag ingediend, hetzelfde als complete signup.
- Phone call: De gebruiker heeft een gesprek gestart of een specifieke gebeurtenis of indiening uitgevoerd.
- Invite: De gebruiker heeft een uitnodiging verzonden of gedeeld.
- Login: De gebruiker heeft ingelogd op de serviceaccount van de adverteerder.
- Share: De gebruiker heeft inhoud gedeeld.
- Donate: De gebruiker heeft een donatie gedaan.
- Add to list: De gebruiker voegde een product toe aan een verlanglijstje.
- Rate: De gebruiker heeft een dienst of product beoordeeld.
- Start trial: De gebruiker is een proefabonnement gestart. Overlapt met subscribe.
- Outbound click: De gebruiker verliet de app of pagina door op een link te klikken. We leggen de link niet vast.
- Contact: De gebruiker probeerde contact op te nemen door een formulier in te vullen of te bellen.
- Marketing qualified lead (MQL): De gebruiker heeft een lead gen-formulier ingevuld en is door de adverteerder gefilterd als marketing qualified lead.
- Sales qualified lead (SQL): De gebruiker heeft een lead gen-formulier ingevuld en is door de adverteerder gefilterd als sales qualified lead.
- Qualified lead (QL): De gebruiker heeft een lead gen-formulier ingevuld en is door de adverteerder gefilterd als gekwalificeerde lead.
- Other: Iets dat niet in deze lijst staat.
Wil je iets meten dat niet in de standaard types van LinkedIn valt? Kies dan een type “Other” of iets wat het er het meest op lijkt. Het maken of gebruiken van een meetplan helpt je om het overzicht te behouden.
Events aanmaken en werkend maken met LinkedIn en Google Tag Manager in 3 stappen
Onderstaande stappen kun je gebruiken voor ieder type gebeurtenis/event dat we hierboven hebben beschreven. Voor dit voorbeeld maken we gebruik van het “Lead” event.
Stap 1: LinkedIn Insights Tag gebeurtenis/event aanmaken
- Ga naar Campagnebeheer in je LinkedIn account door via Werk rechtsboven naar Adverteren te gaan.
- Kies je account waarvoor je de tag in wil stellen.
- Ga naar Analyseren en vervolgens naar Conversies bijhouden.
- Klik op Conversie maken.
- Voer een logische naam in bij Naam, in het geval van deze uitleg noemen we het bijvoorbeeld “Lead | web”. We voegen erachter “web” toe, zodat we weten dat dit een event is dat we via de web client meten. We kunnen later namelijk ook nog de CAPI toevoegen, dan hadden we er CAPI achter gezet. We richten mogelijk later hetzelfde event nogmaals in, dus zo behouden we onderscheid.
- Kies uit een van de, op het moment van schrijven, 37 types (ook wel conversiegedrag genoemd). Wij kiezen in dit voorbeeld voor “Lead” dat je terugvind onder het kopje “Leads”.
- Alle andere instellingen op deze stap laten we even voor wat het is (dat is voor een andere uitleg), druk op Volgende stap.
- Kies in de stap bronnen voor Manager taggen.
- Scroll naar beneden en kies voor “Evenementspecifiek”.
- Kopieer de Conversie-ID voor Google Tag Manager naar je klembord en/of houd deze bij de hand in een tab.
- Druk op Volgende en wijs de gebeurtenis eventueel alvast toe aan een campagne. Klik vervolgens op Opslaan of Bijwerken en je conversie is aangemaakt in LinkedIn.
Disclaimer: LinkedIn verandert de gebruikersinterface van LinkedIn Ads voortdurend. Daarom is de kans groot dat onze stappen en afbeeldingen niet helemaal overeenkomen met wat je in de interface ziet. Dus als je een bepaalde optie niet kunt vinden, blijf dan zoeken.
Stap 2: Gebeurtenis toevoegen aan GTM
- Ga naar je (web) container in Google Tag Manager.
- Ga naar Tags.
- Klik op Nieuw en ga naar Tag configuratie.
- Kies bij Kies tag type “ontdek meer templates via de community” en zoek naar “LinkedIn” en klik op LinkedIn Insight 2.0. Voeg deze template toe aan je werkruimte, als je hem niet al had toegevoegd uit onze vorige uitleg.
- We kunnen de Partner-ID er zo inplakken, als het goed is. Uit de vorige uitleg heb je hier al een variabele voor: {{ Constant – LinkedIn Partner-ID }}. Heb je die nog niet? Zoek dan je Partner-ID op in de LinkedIn Campaign Manager en maak er een constant variabele met die naam voor aan.
- Geef de tag een logische naam, zoals “LinkedIn | Lead”.
- Zorg ervoor dat de tag een bijpassende trigger heeft zodat het op het juiste moment wordt afgevuurd. Hoe je triggers instelt nemen we niet mee in deze uitleg want dat is weer een losse uitleg. Weet je niet hoe dit moet, ga hier dan eerst mee aan de slag.
- Staat de trigger goed? Klik op opslaan.
Stap 3: Testen
Je doet er altijd goed aan om zeker te weten dat je event ook afgevuurd wordt (en dus de juiste trigger heeft of de trigger goed geconfigureerd staat). Misschien heb je de trigger al eerder gebruikt en getest, maar dan wil je nog zeker weten dat ook de Meta Pixel event tag netjes wordt afgevuurd die je zojuist hebt ingesteld.
- Open GTM preview/voorbeeld modus.
- Zorg dat je de juiste website URL invoert waarop je de actie die leidt tot het event kan uitvoeren.
- Voer de actie uit die leidt tot het triggeren van de tag, bijvoorbeeld het invullen van een leadformulier op de contactpagina. Kijk in het preview venster of er onder Tags Fired je tag “LinkedIn | Lead” is afgevuurd. Is dat het geval? Super!
- Publiceer de wijzigingen in je GTM-container.
- Ter controle zou je ook in LinkedIn Ads Campaign manager kunnen zien of het event de status “actief” heeft om te controleren of het Lead event goed binnenkomt. Let op, dit kan even duren.
Je hebt nu een “Lead” gebeurtenis/event toegevoegd. Herhaal bovenstaande stappen om ook andere gebeurtenissen bij LinkedIn en Google Tag Manager in te regelen.
Vervolgstappen
- Denk na over welke events je allemaal nodig hebt en implementeer waar nodig extra events met bovenstaande stappen.
- Ga aan de slag met de LinkedIn Conversion API (ook wel LinkedIn CAPI genoemd) waarmee je zowel client als serverside events mee kan meten om je data volledigheid te vergroten.
FAQ
- Mijn event komt twee keer binnen bij het testen, wat gaat er mis?
Als een event twee keer binnenkomt terwijl je het maar één enkele keer zou moeten terugzien, dan is het hoogstwaarschijnlijk een trigger probleem. Controleer of je trigger voor de event tag goed staat. - Mijn event komt in LinkedIn niet op “Actief” te staan. Wat gaat er mis?
Controleer of je trigger goed staat. Vuurt de tag in Google Tag Manager preview goed af? Dan kun je ook nog controleren of je gebruik maakt van het juiste tag template uit de community. De ervaring leert dat andere templates dan de LinkedIn Insights Tag 2.0 het vaak niet (goed) doen. - Ik heb niet het gevoel dat alle events goed doorkomen, soms lijk ik data te missen, hoe los ik dat op?
Dat kan. Je zal met deze setup nooit 100% data volledigheid krijgen, omdat gebruikers bijvoorbeeld gebruikmaken van Adblockers, ITP blokkades en andere technieken. Server side tagging en het gebruik van de CAPI kan hier echter wel veel verbetering in aanbrengen.
Bronnen
- LinkedIn Conversions API Schema lijst met type gebeurtenissen:
https://learn.microsoft.com/en-us/linkedin/marketing/integrations/ads-reporting/conversions-api?view=li-lms-2024-05&tabs=http#schema