Uitleg – Hoe stel je de LinkedIn Conversion API (CAPI) in met Google Tag Manager

uitleg-hoe-stel-je-de-linkedin-conversion-API-in-met-google-tag-manager-gtm

Met de LinekdIn Conversion API tag kunnen gebeurtenissen rechtstreeks vanaf jouw server naar de LinkedIn-server worden verzonden. Je kan hiermee de event tracking, attributie en gegevensverzameling met LinkedIn verbeteren.

Hoewel de Linkedin Conversion API (ook wel CAPI) hetzelfde doel heeft als een LinkedIn Insights Tag, maakt het gebruik van verschillende technologieën. Dankzij het beleid en de beperkingen is de Linkedin Conversion API tag beter afgestemd en toekomstbestendiger voor de behoeften van de moderne tracking wereld. Bij deze tag is de browser van de gebruiker niet betrokken bij het verzenden van trackinginformatie: alles verloopt via de cloudserver. Dit maakt de data veiliger en nauwkeuriger.

De LinkedIn CAPI tag stelt je in staat om:

  • Gebruikers te tracken die AdBlockers hebben geïnstalleerd en die Safari gebruiken (of een andere browser met slimme tracking-preventie algoritmen). Dit is mogelijk omdat de verzoeken via de CAPI vanaf een server worden verzonden, niet vanaf de browser van de gebruiker (client side), waardoor cookies van derden niet worden geblokkeerd. Door gebruikersparameters mee te sturen met LinkedIn CAPI-events, kan LinkedIn gebeurtenissen matchen met gebruikers in hun database, waardoor je beschikt over betrouwbaardere data.
  • Lagere advertentiekosten te bereiken, je hebt minder verspilling door betrouwbaardere data.
  • Je advertentiepresentaties te verbeteren omdat de server-side LinkedIn tag nauwkeurige tracking biedt.

In deze uitleg ontdek je hoe je de LinkedIn Conversion API (CAPI) tag zelf kan installeren. We gaan ervan uit dat de Linkedin Insights Tag al is geïnstalleerd. Mocht dit niet het geval zijn, dan hebben we daar deze uitleg voor.

Voordat we aan de slag gaan

We zullen de server Google Tag Manager container gebruiken om LinkedIn Conversion API tag in te stellen. Je hebt het volgende nodig om LinkedIn conversion API tag in te stellen:

  • Geconfigureerde Google Tag Manager webcontainer (GTM).
  • Geconfigureerde Google Tag Manager servercontainer (sGTM).
  • Google Analytics 4 server-side tracking of een alternatief (hierover later meer).
Zet een GTM server container in enkele minuten

De LinkedIn Conversion API (CAPI) tag installeren met server side Google Tag Manager (sGTM) in 3 stappen

Stap 1: LinkedIn Conversie-API Google Tag Manager token aanmaken en toevoegen in sGTM

  1. Ga naar Analyseren in je LinkedIn Ads Campaign Manager.
  2. Zorg dat je bij het juiste advertentieaccount zit. Klik onder Analyseren op Conversies bijhouden en klik op Gegevensbronnen. Of ga via Bronnen en klik onder Catologus op Google Tag Manager.
  3. Klik op Bron maken en kies voor Conversie API.
  4. Kies Google Tag Manager en vervolgens druk je op Genereer token.
  5. Log (nogmaals) in bij LinkedIn.
  6. Druk op Toestaan (het kan zijn dat je dit niet hoeft, maak je geen zorgen).
  7. Kopieer de toegangstoken naar je klembord.
  8. Druk op Akkoord en voltooien (onderin het scherm).
  9. Ga naar je server container in GTM.
  10. Ga naar variabelen.
  11. Klik onder “Door de gebruiker gedefinieerde variabelen” op Nieuw om een nieuwe variabele toe te voegen.
  12. Klik op variabele configuratie en kies voor een constant variabele.
  13. Voer als waarde je API token in (als het goed is zit deze nog in je klembord).
  14. Geef de variabele een logische naam, zoals “LinkedIn | API token”.
  15. Klik op Opslaan.

Stap 2: Maak een Conversions API tag aan in GTM

Om een event via de LinkedIn CAPI te sturen heb je een toegangstoken nodig (welke je hebt aangemaakt in stap 1), een Conversion Rule ID (we leggen je zo uit hoe je die vind) en minstens één van de vier first party parameters (denk aan een gehashte e-mail, een LinkedIn click ID waarde, Acxiom ID of Moat ID) die LinkedIn vereist om toe te zenden.

Vanaf dit punt in de uitleg gaan we ervan uit dat je een Lead gebeurtenis/event (die je wellicht al uit een van onze eerdere instructies hebt aangemaakt) serverside naar LinkedIn wil schieten.

  1. Ga naar je server container in GTM. Deze herken je omdat een server container een ander menu heeft aan de linkerkant, waar onder andere Clienten en Transformaties in terug te vinden zijn. Een web container heeft dat niet. Heb je nog geen server container? Maak er dan een aan. Daarvoor hebben we deze uitleg voor je.
  2. Ga naar het scherm met alle tags. Klik op Nieuw om een tag toe te voegen.
  3. Klik op tag configuratie en ga bij Kies tag type naar de Community Template Gallery.
  4. Zoek op LinkedIn Conversion API van Stape. Voeg de template toe aan je werkruimte. Dit hoef je maar eenmalig te doen, zodat de template in jouw container staat.
  5. Kies bij Event Type voor Conversion.
  6. Voeg het LinkedIn toegangstoken toe dat je in stap 1 van deze uitleg hebt aangemaakt in bij API token.
  7. Ga naar je LinkedIn Ads Campaign Manager en druk onder Analyseren > Conversies bijhouden op Conversie maken.
  8. Kies voor Conversion API. Geef de conversie een logische naam, zoals in dit voorbeeld “Lead | CAPI”. Waarbij we dus CAPI toevoegen in de naam, zodat we weten dat dit de API gebeurtenis is en niet de client/web gebeurtenis (die er als het goed is al is/of er ook nog bij komt).
  9. Voeg onder Conversion Rule ID de ID toe die je terugvindt als je een Conversion API conversie hebt aangemaakt in LinkedIn. Deze kan wat lastig te vinden zijn. Kijk daarom als je de Conversion API or CSV conversion open hebt staan in LinkedIn bij de URL. Zoek naar de cijferreeks (bijv. 123456789) die achter conversions/ staat in de URL, tot aan het vraagteken. Kopieer deze ID en plak deze in het waardeveld in de tag.
  10. Geef de tag een logische naam, zoals “LinkedIn | Lead”, die uiteraard afhankelijk is van het type conversie dat je server-side wil meten. In dit voorbeeld kiezen we voor Lead, die we ook client side hebben ingeregeld in onze andere uitleg. We voegen een event dus twee keer toe in LinkedIn, dat voelt dubbel, maar daarom maken we ook gebruik van LinkedIn’s deduplication (dit volgt in een andere uitleg).
  11. Voeg een trigger toe. Zorg ervoor dat je hier de juiste trigger kiest. Ga bijvoorbeeld voor een custom event genaamd “lead” als dat ook is hoe je dit in je web container/client side hebt ingeregeld.
  12. Druk op Opslaan.

Stap 3: Controleer of het werkt

Nu is het tijd om te controleren of alles goed werkt.

  1. Open GTM preview/voorbeeld modus van je server container (sGTM).
  2. Zorg dat je de juiste website URL invoert waarop je de actie die leidt tot het event kan uitvoeren.
  3. Voer de actie uit die leidt tot het triggeren van de tag, bijvoorbeeld het invullen van een leadformulier op de contactpagina. Kijk in het preview venster of er onder Tags Fired je tag “LinkedIn | Lead” is afgevuurd. Is dat het geval? Super! Zo niet, controleer dan je trigger. Ga na of je minstens één van de vier first party parameters meestuurt bij het (niet-pageview) event. Is dit niet het geval? Dan zal LinkedIn je event niet accepteren.
  4. Publiceer de wijzigingen in je GTM-container.
  5. Ter controle zou je ook in LinkedIn Ads Campaign manager kunnen zien of het event/de gebeurtenis de status “actief” heeft om te controleren of het Lead event goed binnenkomt. Let op, dit kan even duren. Kijk ook goed naar het onderscheid tussen de “CAPI” en de “web”, we testen hier specifiek het CAPI event.

Je hebt nu als het goed is een “Lead” gebeurtenis/event toegevoegd. Herhaal bovenstaande stappen om ook andere gebeurtenissen bij LinkedIn en Google Tag Manager server container in te regelen.

De LinkedIn conversions worden nu ook server side gemeten via de LinkedIn CAPI en client side via de LinkedIn Insights tag/pixel (zoals we al eerder zeiden, heb je die ook nodig, zie deze uitleg over hoe dat moet).

Vervolgstappen

FAQ

  • Waar vind ik de Conversion Rule ID van een conversie?
    De Conversion Rule ID vind je achter het stukje conversions/ in de URL van de API conversie die je op dat moment bewerkt/bekijkt.

Bronnen


Deel dit artikel
Verhoog de effectiviteit van jouw campagnesBekijk Savvy Track

Denk je dat je genoeg weet?

Krijg het nieuwste in je inbox.

Copyright © 2023 - 2024