Let op: Facebook heeft zichzelf rebrand naar Meta, maar veel van de bronnen op zijn websites blijven herkenbaar als Facebook-bronnen. Daarom gebruiken we beide namen (Facebook API en Meta API) door elkaar.
Met de Facebook Conversion API kunnen gebeurtenissen vanaf jouw server naar de Facebook-server worden verzonden. Je kan hiermee de event tracking, attributie en gegevensverzameling met Meta verbeteren.
Hoewel de Facebook Conversion API hetzelfde doel heeft als een Meta Pixel, maakt het gebruik van verschillende technologieën. Dankzij het beleid en de beperkingen is de Facebook Conversion API beter afgestemd en toekomstbestendiger voor de behoeften van de moderne tracking wereld. Bij de CAPI is de browser van de gebruiker niet betrokken bij het verzenden van trackinginformatie: alles verloopt via de cloudserver. Dit maakt de data veiliger en nauwkeuriger.
De Meta API stelt je in staat om:
- Gebruikers op te tracken die AdBlockers hebben geïnstalleerd, Safari gebruiken (of een andere browser met slimme tracking preventie algoritmen) en/of mensen die FB-tracking in iOS 14/15 hebben uitgeschakeld. Dit is mogelijk omdat de verzoeken via de CAPI vanaf een server worden verzonden, niet vanaf de browser van de gebruiker (client side), waardoor cookies van derden niet worden geblokkeerd. Door gebruikersparameters mee te sturen met FB CAPI-events, kan Facebook gebeurtenissen matchen met gebruikers in hun database, waardoor je beschikt over betrouwbaardere data.
- Een langere levensduur van cookies te bereiken, tot wel 6 maanden, in vergelijking met 1-7 dagen wanneer je de API niet gebruikt en Safari de levensduur van cookies beperkt.
- Meer controle over je gegevens en een dieper inzicht in het klanttraject te krijgen. Je kan de Facebook Conversion API namelijk ook gebruiken om gebeurtenissen te volgen die niet op je site plaatsvinden, zoals telefoongesprekken of offline verkopen.
In deze uitleg ontdek je hoe je de Conversion API (CAPI) zelf kan installeren. We gaan ervan uit dat de Meta Pixel al is geïnstalleerd. Mocht dit niet het geval zijn, dan hebben we daar deze uitleg voor.
Voordat we aan de slag gaan
We zullen de server Google Tag Manager container gebruiken om Facebook Conversion API in te stellen. Je hebt het volgende nodig om Facebook conversion API in te stellen:
- Geconfigureerde Google Tag Manager webcontainer (GTM).
- Geconfigureerde Google Tag Manager servercontainer (sGTM).
- Google Analytics 4 server-side tracking of een alternatief (hierover later meer).
De Meta Conversion API (CAPI) installeren met server side Google Tag Manager (sGTM) in 3 stappen
Stap 1: Facebook toegangstoken aanmaken
- Ga naar Bedrijfsinstellingen in je Meta/Facebook Business Manager.
- Kies je bedrijf, zorg ervoor dat je bij Gegevensbronnen zit en klik op Gegevenssets (je ziet ook Pixels staan, maar Pixels is verplaatst naar Gegevenssets).
- Open de Pixel in Gebeurtenisbeheer en ga naar het tabje Instellingen.
- Scroll naar de sectie Conversions API en klik op Toegangstoken genereren.
- Kopieer de toegangstoken naar je klembord.
Stap 2: Maak een Conversions API tag aan in GTM
- Ga naar je server container in GTM. Deze herken je omdat een server container een ander menu heeft aan de linkerkant, waar onder andere Clienten en Transformaties in terug te vinden zijn. Een web container heeft dat niet. Heb je nog geen server container? Maak er dan een aan.
- Ga naar het scherm met alle tags. Klik op Nieuw om een tag toe te voegen.
- Klik op tag configuratie en ga bij Kies tag type naar de Community Template Gallery.
- Zoek op Facebook Conversion API. Voeg de template toe aan je werkruimte.
- Geef de tag een logische naam, zoals Meta Conversion API.
- Controleer of er de waarde Event name Setup Method op Inherit from client staat. In dat geval zullen we je GA4-events matchen met de standaard Facebook-events. Als het GA4-evenement niet gematcht kan worden met het standaard FB-event, zal het opgevangen worden als een aangepast event. Alles gebeurt automatisch, je hoeft geen FB-events in te stellen.
Mocht je liever de override optie kiezen, dan dien je de FB-events handmatig op te zetten.
- Voer het toegangstoken dat je in stap 1 hebt aangemaakt in bij API Access token.
- Voeg de Facebook Pixel ID in. Je kan de variabele gebruiken (bijvoorbeeld {{Meta Pixel ID}} ) die je al eerder hebt ingesteld, of, als dat niet het geval is, nu een variabele aanmaken en daarin de ID van de Pixel plakken (deze vind je op dezelfde plek als waar we in stap 1 naar referen voor het token).
- Schakel Extend Meta Pixel cookies in om cookies een langere levensduur te geven.
- Schakel Enable Event Enhancement in, om HTTP only secure cookie (gtmeec) te gebruiken om eventdata te verrijken. Als deze functie is ingeschakeld, slaat de tag gebruikersgegevens op in cookies en worden events verrijkt met gebruikersgegevens als die niet beschikbaar zijn. Op deze manier kun je de kwaliteit van de eventmatch verhogen en als resultaat daarvan conversietoewijzing aan campagnes.
- Voeg een trigger toe. Voor deze instructie gebruiken we de al bestaande trigger van GA4 (waarschijnlijk heeft deze de naam in de trant van “GA4 Client events”).
- Druk op Opslaan.
Stap 3: Controleer of het werkt
Nu is het tijd om te controleren of alles goed werkt.
- Preview eerst in de sGTM container of de Conversion API tag wordt afgevuurd. Is dat het geval, publiceer dan de container.
- Ga naar Bedrijfsinstellingen in je Meta/Facebook Business Manager.
- Kies je bedrijf, zorg ervoor dat je bij Gegevensbronnen zit en klik op Gegevenssets (je ziet ook Pixels staan, maar Pixels is verplaatst naar Gegevenssets).
- Open de Pixel en bekijk bij Overzicht of de gegevens juist binnenkomen door te controleren of je twee grafieklijnen ziet binnenkomen. Een lijn is voor de webcontainer van GTM (client side) en de andere lijn (in een andere kleur) is voor de servercontainer van GTM (server side). Ga met je muis over de lijnen. Komt er in beide een aantal events binnen? Dan hebben we succes.
De Facebook events worden server side gemeten via de CAPI en client side via de Pixel (zoals we al eerder zeiden, heb je die ook nodig, zie deze uitleg over hoe dat moet).
Vervolgstappen
- Ga aan de slag met het Meta Event Deduplication om ervoor te zorgen dat Meta events niet dubbel meet.
FAQ
- Wanneer moet de optie “Generate _fbp cookie if not exist” in de server Facebook CAPI tag aanstaan?
Zorg dat het aanstaat voor events die getriggerd kunnen worden als iemand als eerste bezoekt. Zo zal het server event altijd een _fbp cookie kunnen vinden, zelfs als die er nog niet was.
Bronnen
- Facebook developers originele bron:
https://developers.facebook.com/docs/marketing-api/conversions-api/guides/gtm-server-side/ - Facebook business artikel:
https://www.facebook.com/business/help/702509907046774