Uitleg – Wat is de Meta pixel en hoe installeer je deze via Google Tag Manager?

Wat is de Meta pixel en hoe installeer je deze via Google Tag Manager?

Let op: Facebook heeft zichzelf rebrand naar Meta, maar veel van de bronnen op zijn websites blijven herkenbaar als Facebook-bronnen. Daarom gebruiken we beide namen (Facebook pixel en Meta pixel) door elkaar.

De Meta-pixel vormt de ruggengraat van meetbaarheid voor Facebook-campagnes. Het stelt je in staat om het gedrag van gebruikers op je website bij te houden en te meten. Simpel gezegd is de “pixel” een klein stukje code dat je op je website plaatst, waarmee Meta (en de daaronder liggende platformen zoals Facebook, Instagram etc.) gegevens verzamelt over wat gebruikers op je site doen, zoals welke pagina’s ze bezoeken, welke acties ze uitvoeren en welke producten ze bekijken.

De Meta pixel stelt je in staat om:

  • De effectiviteit van je advertentiecampagnes te meten: Zie welke advertenties het beste presteren in het genereren van conversies.
  • Gericht bepaalde advertenties te tonen aan gebruikers die al interesse hebben getoond op bijvoorbeeld je Instagram en/of Facebook pagina’s en posts, ook wel remarketing of retargeting genoemd.
  • Verschillende conversiedoelen instellen: Zoals wanneer iemand een aankoop doet op je website na het klikken op een Instagram advertentie.

In deze uitleg nemen we je stap voor stap mee door het proces van het installeren van de Meta-pixel via Google Tag Manager. Laten we beginnen!

De Meta pixel installeren met Google Tag Manager in 3 stappen

Stap 1: Meta Pixel aanmaken

  1. Ga naar Bedrijfsinstellingen in je Meta/Facebook Business Manager.
  2. Kies je bedrijf, zorg ervoor dat je bij Gegevensbronnen zit en klik op Gegevenssets (je ziet ook Pixels staan, maar Pixels is verplaatst naar Gegevenssets).
  3. Klik op Toevoegen..
  4. Voer de naam en/of de website-URL in voor de gegevensset in en klik op Maken.
  5. Klik op Doorgaan en kies De pixel nu instellen.
  6. Kopieer je Facebook (of dus Meta) Pixel ID naar het klembord (of houd het op een andere manier bij de hand), die je kan vinden onder de naam van je Pixel en bij Instellingen > Gegevensset-ID.

Disclaimer: Facebook verandert de gebruikersinterface van Facebook Business voortdurend. Daarom is de kans groot dat onze stappen en afbeeldingen niet helemaal overeenkomen met wat je in de interface ziet. Dus als je een bepaalde optie niet kunt vinden, blijf dan zoeken.

Stap 2: Meta Pixel installeren op Google Tag Manager

  1. Ga naar je webcontainer voor dezelfde website als waarvoor je de pixel hebt aangemaakt in Google Tag Manager.
  2. Klik op Tags > Nieuw.
  3. Geef de tag een naam (bijv. “Meta Pixel | Pageview”). In dit voorbeeld willen we namelijk pageviews doorsturen naar Meta.
  4. Ga bij Tag type naar Ontdek meer tags (community) en zoek op Facebook. Kies Facebook Pixel door “facebookarchive”.
  5. Klik onder template details op “Voeg toe aan werkruimte”, klik dan weer op Toevoegen.
  6. We kunnen de Pixel ID er zo inplakken, maar het is beter om een variabele van de ID te maken, aangezien we deze later nog op andere plekken nodig kunnen/gaan hebben, afhankelijk van je implementatie. Zo kun je deze hergebruiken op meerdere plekken zonder hem telkens weer op te zoeken en toe te voegen. Klik op het lego-blokje met de plus erin, Kies een variabele, klik op toevoegen (plusje rechtsboven), geef de variabele de naam “Constant – Meta Pixel ID”. Kies het onder het stukje variable configuratie een variabele type en kies daar voor het type constant.
  7. Plak je Pixel ID in het veld waarde en klik op opslaan.
  8. Kies in de tag vervolgens Standaard als event name.
  9. Kies het gewenste event (bijv. PageView).
  10. Klik op Triggers en selecteer Alle pagina’s.
  11. Klik op Opslaan.

Stap 3: Testen

Nu is het tijd om te controleren of alles goed werkt.

  1. Open de voorbeeldmodus in Google Tag Manager.
  2. Voer je website-URL in (of deze staat er al in).
  3. Klik op verbinden/connect.
  4. Je website wordt nu geopend, samen met de voorbeeldmodus van Google Tag Manager.
  5. Controleer in de voorbeeldmodus of de Facebook Pixel Tag wordt geactiveerd/afgevuurd.
  6. Wordt de Meta Pixel tag goed afgevuurd? Vergeet dan niet op verzenden/publiceren te klikken in je Google Tag Manager container.

Om verder te testen kunnen we gebruik maken van Meta’s eigen browserextensie genaamd Facebook Pixel helper. Installeer deze extensie en dit icoontje verschijnt in de rechterbovenhoek van je Chrome browser. Vernieuw de pagina, en als je de Facebook Pixel correct hebt ingezet, verandert de kleur in blauw en zie je een nummer binnen dat icoontje.

Klik op dat icoontje. We zien dat er een PageView-gebeurtenis is geactiveerd en dat er een groen vinkje naast staat. Dat is goed! Als er een laad- of geel pictogram zou staan, zou dat een probleem kunnen zijn. Maar het groene pictogram geeft aan dat we het goed hebben gedaan.

Vervolgstappen

Je hebt nu, als het goed is, de Meta Pixel succesvol geïmplementeerd.. Door gebruik te maken van de Facebook tag template uit de community kun je de Pixel instellingen eenvoudiger beheren. Naast pageviews kun je nog veel meer doorsturen, de waarde zit hem voornamelijk in het meten van events.

  • Meet gebeurtenissen met Facebook Pixel en Google Tag Manager.
  • Ga aan de slag met de Meta Conversion API (ook wel CAPI genoemd) waarmee je zowel client- als server-side events mee kan meten.

FAQ

  • Als de bestaande FB-pixel op de website is geplaatst en je deze FB-pixel nu naar GTM wil verplaatsen, moet je dan de bestaande FB-pixel van de website verwijderen om duplicatie te voorkomen?
    Ja, je moet ervoor zorgen dat je een pixel met dezelfde ID maar een keer hebt.
  • Kan ik dezelfde data naar meerdere, verschillende Meta pixels sturen? Ja, dat kan en is makkelijk om te doen door meerdere ID’s in je tag in GTM toe te voegen.

Bronnen


Deel dit artikel
Verhoog de effectiviteit van jouw campagnesBekijk Savvy Track

Denk je dat je genoeg weet?

Krijg het nieuwste in je inbox.

Copyright © 2023 - 2024