Let op: Facebook heeft zichzelf rebrand naar Meta, maar veel van de bronnen op zijn websites blijven herkenbaar als Facebook-bronnen. Daarom gebruiken we beide namen (Facebook pixel en Meta pixel) door elkaar.
Als het goed is ben je er al in geslaagd om een basis Facebook Pixel implementatie uit te voeren via Google Tag Manager. Zo niet? Volg dan deze uitleg. Daardoor geven we in ieder geval al pageviews door aan Meta. Echter vertellen pageviews alleen niet veel over wat een bezoeker/gebruiker nou doet. Zijn de bezoekers bijvoorbeeld alleen op een pagina geland en weer weggegaan? Of hebben ze ergens op geklikt, doorgescrold, een formulier ingevuld of een aankoop gedaan? Dat is waar gebeurtenissen (ook wel events genoemd) dus enorm zinvol voor zijn. Alleen als je Meta voorziet van aanvullende en kwalitatieve data, kun je verwachten dat je er het meeste uit haalt.
In deze uitleg nemen we je stap voor stap mee welke type gebeurtenissen er zijn en nemen we je mee door het proces van het toevoegen van de events die je naar Meta wil schieten via Google Tag Manager.
Meta Pixel type events: Standaard en custom
Als het gaat om het bijhouden van gebeurtenissen met de Meta Pixel, zijn er twee soorten gebeurtenissen (events):
De standaard events van de Meta pixel
Standaardevents zijn de meest voorkomende acties die een bezoeker/gebruiker op een site kan uitvoeren. Het Meta-platform herkent en ondersteunt deze events in alle advertentieproducten. Deze events kunnen worden gebruikt om doelgroepen op te bouwen en conversies te optimaliseren.
Hier zijn de 17 standaardevents die FB pixel ondersteunt:
- Purchase: Gebruiker voltooit een aankoop op je website of app.
- Lead: Gebruiker meldt zich aan voor een proefperiode of identificeert zich op een andere manier als lead op je site.
- Complete Registration: Gebruiker voltooit een registratieformulier op je site, zoals een abonnementsformulier.
- Add Payment Info: Gebruiker voert betalingsinformatie in tijdens het aankoopproces op je website.
- Add to Cart: Gebruiker voegt een product toe aan de winkelmand.
- Add to Wishlist: Gebruiker voegt een product toe aan een verlanglijst.
- Initiate Checkout: Gebruiker start het afrekenproces om iets te kopen van je site.
- Search: Gebruiker maakt gebruik van de zoekfunctie om iets te vinden (we hebben het hier over de eigen zoekfunctie in je website/app).
- View Content: Gebruiker komt terecht op een specifieke pagina van je website, denk hierbij aan een product- of landingspagina.
- Contact: Gebruiker neemt contact op met je bedrijf.
- Customize Product: Gebruiker kiest een specifieke versie van een product, zoals het kiezen van een bepaalde kleur.
- Donate: Gebruiker doet een donatie aan je doel.
- Find Location: Gebruiker zoekt naar de fysieke locatie van je bedrijf.
- Schedule: Gebruiker boekt een afspraak bij je bedrijf.
- Start Trial: Gebruiker meldt zich aan voor een gratis proefversie van je product.
- Submit Application: Gebruiker dient een aanvraag in voor een product, dienst of programma, zoals een opleiding, creditcard of vacature.
- Subscribe: Gebruiker abonneert zich op een betaald product of dienst.
Als je een interactie wilt volgen die in de bovenstaande lijst staat, gebruik dan zeker een Standaard event.
Custom events
Aangepaste gebeurtenissen zijn interacties die niet onder de standaard events vallen.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Scroll
- Tijd op pagina (bijv. Activeer een event nadat een iemand vijf minuten op een pagina is geweest)
- Een bepaald element bekeken (zoals een pop-up of knop)
- Klikken op een uitgaande link
- Video afspelen
Het hangt allemaal van je situatie af, wat wil je graag meten dat niet in de standaard events valt? Het maken of gebruiken van een meetplan helpt je om het overzicht te behouden.
Events aanmaken en werkend maken met Meta en Google Tag Manager
Standaard event – stap 1: toevoegen aan GTM
Onderstaande stappen kun je gebruiken voor ieder van de standaard events die eerder zijn beschreven. Voor dit voorbeeld maken we gebruik van het “Lead” event.
- Ga naar je web container in Google Tag Manager
- Ga naar Tags
- Klik op Nieuw en ga naar Tag configuratie
- Kies bij Tag type voor de Facebook Pixel. Voor ieder event gebruiken we namelijk de Facebook Pixel tag, net zoals bij de Pageview.
- Voer de Facebook Pixel ID in waar je het event heen wil schieten. Als het goed is heb je, uit de vorige uitleg, hier al een variabele voor: {{ Meta Pixel ID }}
- Kies onder Event Name met de selectie Standard het event Lead (deze kan je dus telkens aanpassen naar het type standaard event dat je wil toevoegen).
- Geef de tag een logische naam, zoals “Meta | Lead”.
- Zorg ervoor dat de tag een bijpassende trigger heeft zodat het op het juiste moment wordt afgevuurd. Hoe je triggers instelt nemen we niet mee in deze uitleg want dat is weer een vak apart. Weet je niet hoe dit moet, ga hier dan eerst mee aan de slag.
- Staat de trigger goed? Klik op opslaan.
Standaard event – stap 2: testen
Je doet er altijd goed aan om zeker te weten dat je event ook afgevuurd wordt (en dus de juiste trigger heeft of de trigger goed geconfigureerd staat). Misschien heb je de trigger al eerder gebruikt en getest, maar dan wil je nog zeker weten dat ook de Meta Pixel event tag netjes wordt afgevuurd die je zojuist hebt ingesteld.
- Open GTM preview/voorbeeld modus.
- Zorg dat je de juiste website URL invoert waarop je de actie die leidt tot het event kan uitvoeren.
- Voer de actie uit die leidt tot het triggeren van de tag, bijvoorbeeld het invullen van een leadformulier op de contactpagina. Kijk in het preview venster of er onder Tags Fired je tag “Meta | Lead” is afgevuurd. Is dat het geval? Super!
- Publiceer de wijzigingen in je GTM-container.
- Ter controle kun je ook de Facebook Pixel helper extensie gebruiken om te controleren of de Lead tag is afgevuurd. Als de Lead tag is afgevuurd, zou er een groen icoontje naast moeten staan.
- Je kan ook nog de status van het event bekijken in de Events manager van Meta Business Manager. Kies daar de juiste Pixel en kijk of er Processed achter het event staat.
Je hebt nu het standaard “Lead” event toegevoegd. Herhaal bovenstaande stappen om ook andere standaard events van Facebook in te regelen.
Custom event – stap 1: toevoegen aan GTM
Voor het toevoegen van een custom event nemen we als voorbeeld het meten van het sluiten van een pop-up.
- Ga naar je web container in Google Tag Manager
- Ga naar Tags
- Klik op Nieuw en ga naar Tag configuratie
- Kies bij Tag type voor de Facebook Pixel. Voor ieder event gebruiken we namelijk de Facebook Pixel tag, net zoals bij de Pageview.
- Voer de Facebook Pixel ID in waar je het event heen wil schieten. Als het goed is heb je, uit de vorige uitleg, hier al een variabele voor: {{ Meta Pixel ID }}
- Voeg onder Event Name met de selectie Custom het de naam van het event toe, bijvoorbeeld popup-open.
- Geef de tag een logische naam, zoals “Meta | popup-closed”.
- Zorg ervoor dat de tag een bijpassende trigger heeft zodat het op het juiste moment wordt afgevuurd (in dit voorbeeld dus als de popup gesloten is.
- Staat de trigger goed? Klik op opslaan.
Custom event – stap 2: testen
Nu is het tijd om te controleren of alles goed werkt. Dit gaat in principe op dezelfde manier als bij het testen van een standaard event, zie daarvoor “Standaard event – stap 2: testen”. Bekijk het nu alleen voor de je custom tag (“Meta | popup-closed” in dit voorbeeld).
Vervolgstappen
- Denk na over welke events je allemaal nodig hebt en implementeer waar nodig extra events met bovenstaande stappen. Met custom events kun je alle kanten op, bedenk goed waar je meetbehoefte ligt.
- Stuur extra parameters mee naar Meta bij je events zodat je deze gebeurtenissen kan verrijken met waardevolle informatie, zoals de orderwaarde bij een aankoop.
- Ga aan de slag met de Meta Conversion API (ook wel CAPI genoemd) waarmee je zowel client als serverside events mee kan meten om je data volledigheid te vergroten.
FAQ
- Mijn event komt twee keer binnen bij het testen, wat gaat er mis?
Of je nu een standaard of custom event gebruikt, als een event twee keer binnenkomt terwijl je het maar een enkele keer zou moeten terugzien, dan is het hoogstwaarschijnlijk een trigger probleem. Controleer of je trigger voor die event tag goed staat. - Ik heb niet het gevoel dat alle events goed doorkomen, soms lijk ik data te missen, hoe los ik dat op? Dat kan. Je zal met deze setup nooit 100% data volledigheid krijgen, omdat gebruikers bijvoorbeeld gebruikmaken van Adblockers, ITP blokkades en andere technieken. Server side tagging en het gebruik van de CAPI kan hier echter wel veel verbetering in aanbrengen.
Bronnen
- Standaard Meta pixel events uit de Business help center: Specifications for Facebook Pixel standard events | Meta Business Help Center
- Meta pixel helper extensie: Het Meta-pixelhulpmiddel installeren en verwijderen | Meta Helpcentrum voor bedrijven