Het gebruik van TikTok’s server-side tracking, ook bekend als de TikTok Events API, wint aan populariteit vanwege de kracht om TikTok pixel-blocking door ITP’s en AdBlockers te omzeilen.
Wanneer je zowel TikTok-data client side als server side meet, loop je het risico dat sommige events/gebeurtenissen dubbel worden gemeten. TikTok houd daarom rekening met de Event ID, waarmee ze onderscheid kunnen maakt tussen gebeurtenissen afkomstig van de TikTok Pixel en de Events API.
Indien er via de Pixel en de API het identieke event wordt gestuurd, zal TikTok het event slechts eenmaal accepteren. Hierdoor krijg je geen dubbele events waardoor campagnes mogelijk beter uit de verf komen dan ze daadwerkelijk zijn.
In deze uitleg leggen we uit hoe een “Event ID” werkt en hoe je deze inzet om Event Deduplication toe te passen met TikTok. Dit vereist het instellen van de Event Deduplication voor zowel client side als server side tracking en gaat er dan ook vanuit dat je deze twee manieren van dataverzameling voor TikTok tegelijk inzet.
TikTok Event Deduplication instellen met Google Tag Manager in 3 stappen
Voor het gemak kun je het beste met Google Tag Manager je web container (client-side) en je de server container (server-side) naast elkaar open zetten, je hebt ze namelijk beide nodig.
Stap 1: Client side deduplication (web container)
We starten met de webcontainer van GTM. We gaan ervan uit dat je de Pixel tag hier al geïnstalleerd hebt. Is dat niet zo, volg dan deze uitleg.
- Maak een nieuwe variabele aan. Ga binnen je web GTM container naar variabelen.
- Klik onder “Door de gebruiker gedefinieerde variabelen” op Nieuw om een nieuwe variabele toe te voegen.
- Klik op variabele configuratie en ga naar Variabele typen uit de templategallerij.
- Type in het zoekveld Unique event ID in. Voeg de variabele (van Stape) toe aan de werkruimte. Je hoeft verder niks in te stellen in de variabele voor nu, dat zit al in het template. Het kan zijn dat je deze template al had, je hoeft/kan hem dan niet nog een keer toevoegen.
- Geef de variabele een logische naam, zoals “Unique Event ID”.
- Klik op Opslaan.
- Ga vervolgens binnen je GTM container naar Tags.
- Zoek de tag TikTok Pixel Tag en open deze. Heb je meer dan één tag (omdat je bijvoorbeeld meerdere events meet)? Pas ze dan allemaal aan met de volgende stappen:
Heb je gebruikgemaakt van een custom HTML tag voor de TikTok pixel? Gebruik dan deze stappen:
- Bewerk de tag configuratie, klik op het HTML script en voeg bij de ttq.page() regel tussen de haakjes het volgende toe: {{Unique Event ID}}. Zo krijg je in totaliteit: ttq.page({{Unique Event ID}});
- Klik op Opslaan. Herhaal vanaf deze stap indien je meerdere custom tags hebt.
Heb je gebruikgemaakt van een template TikTok tag voor de TikTok pixel? Gebruik dan deze stappen:
- Bewerk de tag configuratie, ga binnen de tag naar De-duplication Configurations en voeg de Event ID toe bij het Event ID veld door op het veld te klikken en een variabele te kiezen. Kies voor Unique event ID (of hoe je deze variabele dan ook eerder hebt genoemd).
- Klik op Opslaan. Herhaal deze stap indien je meerdere TikTok template tags gebruikt hebt.
Helaas zijn we er nog niet want we moeten er ook zorg voor dragen dat de Unique Event ID netjes naar de server container geschoten gaat worden via de GA4 client:
- Ga binnen je web container (als het goed is zit je daar al in) naar Tags en vervolgens naar de Google Tag.
- Voeg onder het kopje Configuration parameter de parameter “event_id” toe.
- Voeg als waarde de variabele “{{Unique Event ID}}” toe, zodat de Event ID ook door GA4 naar de server container gestuurd gaat worden.
- Druk op Opslaan.
Stap 2: Server side deduplication
Nu de web container (client-side) is ingesteld, kunnen we verder met de server container (server-side). Zorg ervoor dat je dus de juiste sGTM container hebt openstaan.
- Maak een nieuwe variabele aan. Ga binnen je server side GTM container naar variabelen.
- Klik onder “Door de gebruiker gedefinieerde variabelen” op Nieuw om een nieuwe variabele toe te voegen.
- Klik op variabele configuratie en kies Gebeurtenisgegevens (in engels Event Data) als variabele type.
- Voeg als Sleutelpad het volgende in: event_id. Dit staat gelijk aan de definitie die je in de web container bij de GA4 configuratie hebt ingesteld.
- Geef de variabele een logische naam, zoals “event_id”.
- Klik op Opslaan.
- Ga vervolgens binnen je (nog steeds server) GTM container naar Tags.
- Zoek de TikTok tag en open deze. Je kan er meerdere hebben, afhankelijk van hoeveel gebeurtenissen (events) je hebt ingesteld. Herhaal de volgende stappen voor iedere TikTok (event) tag.
- Bewerk de tag configuratie en ga naar het kopje Parameter Override. Scroll naar het subkopje De-duplication Configurations.
- Klik op Event ID en kies bij waarde: Event ID.
- Klik op Opslaan. Herhaal bij andere tags indien je meerdere TikTok event tags hebt (zie stap 8).
De event_id variabele is nu gekoppeld aan de tag en kunnen we door naar het valideren van de setup.
Stap 3: Valideren
Nu is het tijd om te controleren of alles goed werkt. We gaan kijken of de event_id variabele netjes gevuld terugkomt in beide containers.
- Zet zowel je web container als server container naast elkaar open.
- Open de preview van beide containers, zodat je in de debugmodus komt van de Tag Assistant.
- Trigger het/een TikTok event in het geopende venster waarin je website staat.
- Controleer eerst in de preview van je web container of je TikTok Pixel voor je event is afgevuurd. Is dit niet het geval? Dan is er waarschijnlijk iets aan de hand met je trigger. Los dit eerst op.
- Klik op de afgevuurde tag en kijk onder Tag details of je de parameter event_id (of hoe je deze dan ook eerder hebt benoemd) ziet terugkomen met een waarde. Is dit het geval? Dan kun je door naar de volgende stap.
- Ga naar de preview van je server container en controleer of hetzelfde event ook is afgevuurd. Is dat niet gebeurd? Dan is er waarschijnlijk iets aan de hand met je custom event trigger. Controleer of deze goed staat.
- Klik op de afgevuurde tag en kijk onder Tag details bij eventData of je daar netjes de event_id met een waarde ziet terugkomen.
- Voor zowel de web container als de server container dient de getoonde waarde van het event_id identiek te zijn. Op deze manier kan TikTok het ontdubbelen.
- Controleer in TikTok onder Event Funnel Statistics of de conversie Connection method Server & Browser hebben. Let op: Het kan even duren voordat dit doorkomt. Browser toont hierbij alleen unieke events die via de Pixel zijn ontvangen, terwijl de Server aangeeft welke unieke events via de Events API zijn ontvangen.
Super, je deduplication voor TikTok gebeurtenissen werkt (als het goed is ;). Vergeet niet de wijzigingen in beide containers te publiceren.
FAQ
- Wat als er bij de TikTok pixel hetzelfde event dubbel binnenkomt?
Indien de events binnen 48 uur van het eerst binnengekomen event uit die reeks binnenkomt met de identieke eventnaam en event_id kan TikTok dit nog ontdubbelen.
Bronnen
- TikTok Ads documentatie over Event deduplicatie:
About Event Deduplication | TikTok Ads Manager