Met de TikTok Events API kunnen gebeurtenissen vanaf jouw server naar de TikTok-server worden verzonden. Je kan hiermee de event tracking, attributie en gegevensverzameling van TikTok verbeteren.
Hoewel de TikTok Events API hetzelfde doel heeft als een TikTok Pixel, maken ze beide gebruik van andere technologieën. Dankzij het beleid en de beperkingen is de TikTok Events API beter afgestemd en toekomstbestendiger voor de behoeften van de toekomstige tracking wereld. Bij de API is de browser van de gebruiker niet betrokken bij het verzenden van de trackingsinformatie: alles verloopt via een cloudserver (SST).
De TikTok Events API stelt je in staat om:
- Gebruikers te tracken die AdBlockers hebben geïnstalleerd en/of bijvoorbeeld een browser met slimme tracking preventie algoritmen gebruiken, zoals Safari. Dit is mogelijk omdat de verzoeken via de API vanaf een server worden verzonden, niet vanaf de browser van de gebruiker (client side), waardoor cookies van derden niet worden geblokkeerd.
- Een langere levensduur van cookies te bereiken, tot wel 6 maanden, in vergelijking met 1-7 dagen wanneer je de API niet gebruikt en bijvoorbeeld een browser zoals Safari de levensduur van cookies beperkt.
- Meer controle over je gegevens en een dieper inzicht in het klanttraject te krijgen. Je kan de TikTok Events API namelijk ook gebruiken om gebeurtenissen te volgen die niet op je site plaatsvinden, zoals chats die via een externe tool gemeten worden of offline verkopen.
In deze uitleg ontdek je hoe je de TikTok Events API zelf kan installeren. We gaan ervan uit dat de TikTok Pixel al is geïnstalleerd. Mocht dit niet het geval zijn, dan hebben we daar deze uitleg voor.
Voordat we aan de slag gaan
We zullen de server Google Tag Manager container (sGTM) gebruiken om TikTok Events API in te stellen. Je hebt het volgende nodig om de API in te stellen:
- Geconfigureerde Google Tag Manager webcontainer (GTM).
- Geconfigureerde Google Tag Manager servercontainer (sGTM).
- Google Analytics 4 server-side tracking of een alternatief (hierover later meer).
- Een ingestelde TikTok pixel in je TikTok ad account.
De TikTok Events API installeren met server side Google Tag Manager (sGTM) in 3 stappen
Stap 1: TikTok events API toegangstoken aanmaken
- Ga naar de TikTok Ads Manager.
- Kies je juiste ad account, ga onder het kopje Tools naar Events en kies vervolgens Web Events.
- Kies vervolgens de TikTok pixel die je in je web container hebt geïmplementeerd (te herkennen aan de Pixel ID mocht je er meerdere in je ad account hebben staan).
- Scroll onder het kopje Settings naar beneden totdat je het kopje Access Token Generation ziet staan.
- Klik op Generate Access Token.
- Kopieer het toegangstoken naar je klembord.
Stap 2: Maak de TikTok Events API tag aan in GTM
- Ga naar je server container in GTM. Deze herken je omdat een server container een ander menu heeft aan de linkerkant, waar onder andere Clienten en Transformaties in terug te vinden zijn. Een web container heeft dat niet.
- Ga via het menu naar Tags. Klik op Nieuw om een tag toe te voegen.
- Klik op tag configuratie en ga bij Kies tag type naar de Community Template Gallery.
- Zoek op TikTok Events API (Official). Voeg de template toe aan je werkruimte.
- Geef de tag een logische naam, zoals TikTok Events API.
- Voeg de TikTok Pixel ID toe. Sla deze op in een constant variabele voor eenvoudig hergebruik. Dit heb je als het goed is al in de TikTok Pixel toevoegen uitleg gedaan, anders kun je dat daar nog teruglezen.
- Voer het toegangstoken dat je in stap 1 bij TikTok hebt aangemaakt in bij het API Access token veld. Ook voor de access token kun je een consent variabele aanmaken waarmee je de token eenvoudig kan hergebruiken binnen je sGTM container.
- Voeg een trigger toe. Voor deze instructie gebruiken we de al bestaande trigger van GA4 (waarschijnlijk heeft deze de naam in de trant van “GA4 Client events”). Hiermee sturen we alle GA4 events door naar TikTok.
- Druk op Opslaan.
Stap 3: Controleer of het werkt
Nu is het tijd om te controleren of alles goed werkt.
- Open de voorbeeldmodus in Google Tag Manager.
- Voer je website-URL in (of deze staat er al in).
- Klik op verbinden/connect. Je website wordt nu geopend, samen met de voorbeeldmodus van Google Tag Manager. Werkt de voorbeeldmodus niet? Zorg dat je ook de voorbeeldmodus van je webcontainer hebt draaien, waarna je de voorbeeldmodus van je server container openzet.
- Controleer in de voorbeeldmodus van de server of de TikTok Events API tag wordt geactiveerd/afgevuurd.
- Wordt deze tag goed afgevuurd? Vergeet dan niet op verzenden/publiceren te klikken in je Google Tag Manager container.
- Controleer in TikTok onder Event Funnel Statistics of de conversie Connection method Server & Browser hebben. Let op: Het kan even duren voordat dit doorkomt. Browser toont hierbij alleen unieke events die via de Pixel zijn ontvangen, terwijl de Server aangeeft welke unieke events via de Events API zijn ontvangen.
De TikTok events worden nu server side gemeten via de Events API en client side via de Pixel.
Vervolgstappen
- Ga aan de slag met het TikTok Event Deduplication om ervoor te zorgen dat TikTok events niet dubbel meet.
Bronnen
- TikTok officiële documentatie: Starten met de Events API:
Get Started with Events API | TikTok Ads Manager - TikTok voor bedrijven testen van events:
https://business-api.tiktok.com/portal/docs?rid=5ipocbxyw8v&id=1739585702922241