Uitleg – Hoe stel je
Google Ads remarketing tags server-side in?

Hoe stel je
Google Ads remarketing tags server-side in

De server-side Google Ads remarketing tag is een krachtige tool om bezoekers die al eerder op je website zijn geweest opnieuw te bereiken. Door mensen die al bekend zijn met je opnieuw te bereiken, kun je de kans op conversies verhogen en tegelijkertijd je doelgroep gerichter benaderen. Het implementeren van een Google Ads remarketing tag stelt je in staat om bezoekers te volgen en gerichte advertenties te tonen op platforms zoals YouTube, Google, en het Google Display Network. 

Deze inkomende data van de tag naar Google Ads stelt je in staat om:

  • Aangepaste doelgroepen te maken op basis van eerdere websitebezoeken.
  • Gerichte(re) advertenties te tonen aan bezoekers op relevante platforms.
  • Conversiekansen te verhogen door opnieuw onder de aandacht te komen bij geïnteresseerde mensen.
  • Procentueel meer mensen retargeten dan met alleen de client-side remarketing tag, tot wel 30% meer.

In deze uitleg bespreken we stapsgewijs hoe je een Google Ads remarketing tag server-side instelt met Google Tag Manager.

Voordat we aan de slag gaan

We zullen de server Google Tag Manager (sGTM) container gebruiken om de Google Ads remarketing tag server-side in te gaan stellen. We gaan er in deze uitleg vanuit dat je onderstaand al ingesteld hebt:

  • Geconfigureerde Google Tag Manager webcontainer (GTM).
  • Geconfigureerde Google Tag Manager servercontainer (sGTM).
  • Google Analytics 4 server-side tracking. Heb je dit nog niet? Lees hier hoe dat moet. Dit is cruciaal. Zonder een GA4 client kan de remarketing tag namelijk niet de gegevens goed herkennen en doorsturen. De GA4 data stream is daarvoor nodig.
  • Een Google Ads account dat tags heeft ingesteld samen met de Google Tag Manager webcontainer.

Stap 1: Een remarketing tag in Google Ads aanmaken

  1. Navigeer binnen je Google Ads-account naar Tools > Gedeelde bibliotheek > Doelgroepbeheer > Uw gegevensbronnen.. Hier kunnen we de databronnen zien en toevoegen.
  2. Klik in de Google Ads tag op details. Scroll naar “Tag instellen”. Kies vervolgens voor “Google Tag Manager gebruiken”.
  3. Kopieer je conversie-ID. Deze ID is voor je gehele Ads account hetzelfde.

Stap 2: Tag creëren in Google Tag Manager

  1. Open je server container in Google Tag Manager. Ga naar Tags en klik op Nieuw.

Let op: deze uitleg gaat ervan uit dat je GA4 gebruikt om data in de server container te krijgen. Start met de GA4-implementatiestappen voor server-side tracking indien dit nog niet is ingesteld.

  1. Kies Tagconfiguratie en selecteer Google Ads Remarketing als type tag.

Pas op: Krijg je de melding “Conversion Linker-tag ontbreekt in de container”? Gebruik dan deze uitleg voor het installeren van de Conversion Linker tag.

  1. Plak de Conversie-ID uit stap 1 in de tag. Of nog beter, maak er een variabele van met het type “constant” en gebruik deze voor meerdere Google Ads tags (of deze nu remarketing of conversies zijn) aangezien de conversie-ID van een Google Ads account hetzelfde is.
  2. Vink de optie “Send dynamic remarketing event data” aan en kies als data source “Event data”. De tag zal nu automatisch event data uit de GA4 data stream halen als het event wordt afgevuurd.
  3. Optioneel: Indien je wil voldoen aan de California Consumer Privacy Act dan vink je de optie Restricted data processing aan. Lees er meer over in het Google Ads hulp artikel.
  4. Voeg een trigger toe. Kies voor de al aangemaakte “GA4 client” trigger. Deze heb je als het goed is al op basis van onze vorige GA4 uitleg in de server container zitten. Heb je deze nog niet? Dan kun je een custom trigger aanmaken waarin je filtert op client name equals GA4.

Stap 3: Controleer of het werkt en publiceer

We raden je aan om te checken of je trigger op het juiste moment de tag afvuurt door in de preview modus van beide Google Tag Manager containers de remarketingtag af te laten vuren. Dit kan als het goed staat ingesteld al met een simpele pageview:

  1. Voer de nieuwe server-side tracking parallel uit met de huidige webcontainer tracking setup om te testen of alles goed doorkomt. 
  2. Bezoek een webpagina. Wordt de remarketingtag server-side goed afgevuurd? Verwijder dan de remarketing tag uit de webcontainer. Zo zorg je ervoor dat er geen duplicate data in Google Ads komt.
  3. Vergeet niet beide versies gelijktijdig te publiceren. Anders loop je de kans dat er helemaal geen tag (meer) draait.

Je hebt nu, als het goed is, de Google Ads remarketing tag succesvol ingesteld. Houd de hits van je remarketing gegevensbron de komende tijd in de gaten via je Google Ads account > Tools > Gedeelde bibliotheek > Doelgroepbeheer > Google Ads tag > Hits voor gegevensbron.

Let op: De server-side remarketing tag rapporteert mogelijk minder mensen/aantallen in de eerste twee weken (er is immers ook geen historische data vanuit die tag).

FAQ

  • Hoe beïnvloedt Google consent mode v2 de werking van de remarketing tag?
    Als de consent state “ad_storage” op “denied” staat zal de remarketing tag niks doen, behalve een verzoek naar doubleclick.net. Wanneer de consent state is geüpdatet en is toegestaan (granted) dan zal de GA4 stream opnieuw een pageview naar de server container sturen. Indien de trigger van de remarketing tag juist staat wordt deze netjes opnieuw afgevuurd waardoor er een signaal naar de client-side/browser wordt gestuurd.
  • Heeft Google Ads deduplication?
    Nee, Google Ads heeft (helaas) geen deduplicatie mogelijkheid. Door zowel in de client-side container als in de server container dubbele tags te laten afvuren loop je het risico op verkeerde aantallen. We raden aan om voor de langere termijn alleen voor server-side tags te gaan.

Bronnen


Deel dit artikel
Verhoog de effectiviteit van jouw campagnesBekijk Savvy Track

Denk je dat je genoeg weet?

Krijg het nieuwste in je inbox.

Copyright © 2023 - 2024