In de wereld van online marketing is het meten van conversies essentieel om het succes van je campagnes te bepalen. Met de Google Ads Conversietracking tag in Google Tag Manager kun je nauwkeurig bijhouden hoeveel bezoekers de gewenste acties op je website uitvoeren, zoals een aankoop doen of een formulier invullen.
Deze waardevolle data stelt je in staat om:
- De effectiviteit van je advertentiecampagnes te meten: Zie welke advertenties en zoekwoorden het beste presteren in het genereren van conversies.
- Je campagnes te optimaliseren: Investeer meer in de advertenties en zoekwoorden die het meeste rendement opleveren.
- Verschillende conversiedoelen instellen: Aankopen, aanmeldingen, telefoongesprekken – volg wat voor jou belangrijk is.
- Google’s algoritmen voeden: Help Google je website en bedrijfsdoelen te begrijpen, wat leidt tot betere campagneprestaties (bijvoorbeeld Performance Max).
In deze uitleg leer je hoe je server-side conversies kunt meten met de Google Ads tag.
Conversie bijhouden met Google Ads tag instellen in 6 stappen
Stap 1: Conversie-instellingen bepalen
- Navigeer binnen je Google Ads-account naar Doelen > Conversies > overzicht. Hier kunnen we conversies bijhouden instellen.
- Maak een nieuwe conversieactie door te klikken op Nieuwe conversieactie. Kies het soort conversie dat je wil bijhouden. Vaak is dat website.
- Mocht er een melding komen om je website URL toe te voegen, voeg dan je websitedomein toe om te kijken of je conversieacties kan maken op basis van website gebeurtenissen.
- In deze uitleg gaan we geen conversieacties maken op basis van websitegebeurtenissen, want we gaan ervan uit dat je voor een geavanceerdere setup gaat. Daarom kiezen we voor Conversieactie handmatig toevoegen.
- Kies een doel- en actieoptimalisatie, zoals “aankoop” of “leadformulier indienen”. Kies hier het doel of actie het beste bij je conversie past.
- Geef een duidelijke naam aan de conversie, zoals “Aankoop” of “Brochure download”. De opties hierna (zoals “waarde”, “aantal” etc.) kun je voor nu negeren en kan je later nog optimaliseren.
Stap 2: Conversietag instellen
- Klik op Tag instellen bij de geselecteerde conversieactie en kies Google Tag Manager gebruiken.
- Noteer de Conversie-ID en het Conversielabel voor later gebruik (of laat je tabblad open staan om het straks te kopiëren).
Stap 3: Tag creëren in Google Tag Manager
- Open je server container in Google Tag Manager. Ga naar Tags en klik op Nieuw.
Let op: deze uitleg gaat ervan uit dat je GA4 gebruikt om data in de server container te krijgen. Start met de GA4-implementatiestappen voor server side tracking indien dit niet is ingesteld. - Kies Tagconfiguratie en selecteer Conversies bijhouden van Google Ads als type tag.
Pas op: Krijg je de melding “Conversion Linker-tag ontbreekt in de container”? Gebruik dan deze uitleg voor het installeren van de Conversion Linker tag. - Plak de Conversie-ID (een code met cijfers) en Conversielabel (een code met allerlei cijfers en nummers) vanuit Google Ads in de tagvelden. Dit heb je in stap 2 van deze uitleg al aangemaakt. Geef de tag ook een logische Naam linksboven in het venster, bijvoorbeeld dezelfde naam zoals die in Google Ads.
- Optioneel: Vul bij Conversiewaarde een variabele in die de conversie vertegenwoordigt (bijvoorbeeld een datalayer variabele: value) of vul een statisch bedrag in als deze conversie voor jou altijd hetzelfde waard is. Je kan hem ook leeg laten zodat de waarde optioneel automatisch gevuld kan worden door GA4 event data.
- Optioneel: Kies bij Valutacode voor een dynamische variabele (zoals “currency”), een statische waarde (mocht je altijd/alleen in euro’s handelen dan kan je EUR invullen) of automatische invulling indien het aanwezig is in de GA4 event data (laat dan het veld leeg).
- Optioneel: Vink de extra vakjes aan om aanvullende datapunten te verzenden (vaak interessant voor webshops). Hiermee wordt Google slimmer. Voordat je dit kan aanvinken, dient er wel een goede (GA4) datalayer aanwezig te zijn op je website of webshop.
Stap 4: Trigger aanmaken
- Ga naar Triggers en klik rechtsboven op het Plusje.
- Geef de trigger een herkenbare, gekaderde Naam (zoals “Nieuwsbrief sign-up form submit” of “Aankoop”) en kies Aangepaste gebeurtenis als type trigger in Triggerconfiguratie.
- Vul bij Naam van gebeurtenis in (bijvoorbeeld “Nieuwsbrief sign-up” of “Aankoop”).
- Selecteer er onder Sommige aangepaste gebeurtenissen en stel in: [Event name] [is gelijk aan] [de naam van het event].
- Sla de trigger en vervolgens de tag op.
Stap 5 (optioneel): Triggeren voor specifieke URL’s (bijvoorbeeld een bedankpagina)
Maak je in Google Ads gebruik van een specifieke URL als conversieactie? Dat kun je (helaas) nog niet direct als type trigger in een server container kiezen.
- Ga naar de variabelen in het menu links. Maak een nieuwe variabele met Event Data als Variable Type en “page_location” als key path aan. Geef de variabele een herkenbare naam, zoals “page location”.
- Maak een nieuwe trigger met Pageview als Trigger type. Kies de Variabele (page location) en zorg dat deze gelijk is aan de URL van je bedankpagina (bijvoorbeeld: https://jewebsite.nl/nieuwsbrief/bedankt). Geef een logische Naam mee aan de trigger, zoals “Nieuwsbrief bedankpagina URL”.
- Voeg deze trigger toe aan de Google Ads conversie-event tag die je in stap 3 gemaakt hebt.
Stap 6: Controleer of het werkt
We raden je (altijd 😉 aan om te checken of de trigger op het juiste moment de tag afvuurt door in de preview modus van Google Tag Manager een poging te doen om de conversie te triggeren. Maar naast deze test, doe je er goed aan om de webcontainer setup tegelijk met de servercontainer setup te laten draaien:
- Voer de nieuwe Server Side Tracking parallel uit met de huidige webcontainer tracking setup om te testen of alles goed doorkomt.
- Server Side conversie rapporteert mogelijk minder conversies in de eerste 2 weken (geen historische data).
- Draai beide conversies parallel en verwijder of zet de webcontainer-conversies op secondair in Google Ads zodra de meting correct is. Het draaien van zowel server side als client side (webcontainer) kan geen kwaad, Google Ads dedupliceerd deze conversies namelijk automatisch.
- Deze aanpak garandeert dat actieve campagnes blijven draaien, ongeacht problemen waar je mogelijk tegenaan loopt tijdens het testen.
Je hebt nu, als het goed is, de Google Ads-conversietracking tag succesvol ingesteld en kunt de effectiviteit van je campagnes optimaliseren. Analyseer welke advertenties en zoekwoorden het beste presteren en optimaliseer je conversiedoelen! Verder kun je ook nog kijken naar het inzetten van Google Ads remarketing.
FAQ
- Ik heb conversies gelinkt tussen Google Ads en GA4, maar zie de conversies tag niet terugkomen in de tag assistant preview. Hoe kan dat?
Je moet “Google Ads conversies bijhouden” tag(s) gebruiken om conversies terug te zien in de tag assistent preview omgeving. Dat betekent echter niet dat het linken tussen GA4 en Google Ads niet werkt, het wordt alleen niet in de preview getoond. - Ik heb al conversies uit GA4 geimporteerd naar Google Ads, maar zie geen Conversie-ID of Conversielabel. Hoe kan ik dit in GTM implementeren? Conversies die in Google Ads uit GA4 geïmporteerd worden, kunnen niet direct in GTM worden overgezet. Je kan dan een nieuwe conversie aanmaken in Google Ads volgens deze uitleg en met de nieuwe conversies de geïmporteerde op de termijn vervangen.
Bronnen
- Raadpleeg de officiële Google Ads-documentatie voor meer informatie over conversietracking: https://support.google.com/google-ads/answer/1722022?hl=en