Als het goed is ben je er al in geslaagd om een basis TikTok Pixel implementatie uit te voeren via Google Tag Manager. Zo niet? Volg dan deze uitleg. Daardoor geven we in ieder geval al pageviews door aan TikTok. Echter hebben we daar nog niet veel aan, daarom is het ook goed om belangrijke events naar TikTok toe te sturen. Zo kun je campagnes optimaliseren op basis van bedrijfsdoelen.
In deze uitleg nemen we je stap voor stap mee welke soorten TikTok events/gebeurtenissen er zijn en nemen we je mee door het proces van het toevoegen van de events die je naar TikTok wil schieten met Google Tag Manager.
TikTok Pixel type events: Standaard en custom
TikTok kent twee type gebeurtenissen/events:
De standaard events van TikTok
Deze “acties” zijn vooraf gedefinieerd door TikTok en kunnen worden gebruikt voor rapportage, het optimaliseren van conversies en het opbouwen van doelgroepen. Standaardgebeurtenissen worden ondersteund in alle TikTok-integratie tools.
Hier zijn de 14 standaardevents die TikTok ondersteunt:
- View Content: Wanneer een bezoeker een specifieke pagina bekijkt. Zo kun je pagina’s meten die belangrijk zijn voor je bedrijf, zoals productvergelijkings-, aankondigings- of introductiepagina’s. Stuur waar mogelijk de parameters content_type, quantity, description, content_ids, currency en value mee.
- Click Button: Wanneer een bezoeker op een knop tikt. Zoals knoppen op je website voor social media.
- Search: Wanneer een bezoeker zoekt. Vergeet niet de query in de parameter mee te sturen.
- Add To Wishlist: Wanneer een bezoeker wat toevoegt aan de wishlist.
- Add To Cart: Wanneer iets aan de winkelwagen wordt toegevoegd. Stuur waar mogelijk de parameters content_type, quantity, description, content_ids, currency en value mee.
- Initiate Checkout: Wanneer een bezoeker start in de checkout.
- Add Payment Info: Wanneer een bezoeker zijn betaalinformatie heeft toegevoegd in de checkout.
- Complete Payment: Wanneer een bezoeker een betaling heeft afgerond. Stuur waar mogelijk de parameters content_type, quantity, description, content_ids, currency en value mee.
- Place An Order: Wanneer een bezoeker een bestelling heeft geplaatst. Dit event kun je gebruiken als er geen betaling bij komt kijken, anders kun je ook voor het “Complete Payment” event gaan.
- Contact: Wanneer een bezoeker contact opneemt.
- Download” Wanneer er iets van je website wordt gedownload.
- Submit Form: Wanneer er een formulier wordt ingediend.
- Complete Registration: Wanneer een bezoeker een account aanmaakt.
- Subscribe: Wanneer een bezoeker zich abonneert/je gaat volgen op je website.
Zet deze standaard events zo veel mogelijk in om een complete customer journey te plotten op je website. Kom je event types te kort? Dan kun je kijken naar aanmaken en toevoegen van custom events.
Custom events van TikTok
Aangepaste gebeurtenissen zijn interacties die niet onder de standaard events vallen. Je kan deze helemaal zelf bepalen. Custom events zijn alleen beschikbaar voor rapportage en het opbouwen van doelgroepen.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Een bepaald element bekeken (zoals een pop-up of knop).
- Klikken op een uitgaande link.
- Het afspelen van een belangrijke video.
Als je een custom event wil inrichten dien je ervoor te zorgen dat het aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Het event mag niet dezelfde naam hebben als een van de standaard events van TikTok.
- Het event heeft een maximale hoeveelheid karakters van 50.
- Het mag alleen maar alfabetische letters, Arabische nummers, underscores (_) en streepjes (-) bevatten.
- De naam van het event moet met een alfabetische letter beginnen en mag niet eindigen met een spatie.
Een voorbeeld van een custom event is bijvoorbeeld “GratisProefperiode” of “ProductVerzonden”.
TikTok events instellen met Google Tag Manager
Standaard event – stap 1: toevoegen aan GTM
Onderstaande stappen kun je gebruiken voor ieder van de standaard events die eerder in deze blog zijn beschreven. In dit voorbeeld maken we gebruik van het default “Contact” event.
- Ga naar je web container in Google Tag Manager.
- Ga naar Tags.
- Klik op Nieuw en ga naar Tag configuratie.
- Kies bij Tag type voor de TikTok Pixel. Voor ieder event gebruiken we namelijk de TikTok Pixel tag zodat meerdere tags gemakkelijk te onderhouden zijn.
- Voer de TikTok Pixel ID in waar je het event heen wil schieten. Als het goed is heb je, uit de vorige uitleg, hier al een variabele voor: {{ TikTok Pixel ID }}.
- Kies onder Event Name het event Contact (deze kan je dus telkens aanpassen naar het type standaard event dat je wil toevoegen).
- Geef de tag een logische naam, zoals “TikTok | Contact”.
- Zorg ervoor dat de tag een bijpassende trigger heeft zodat het op het juiste moment wordt afgevuurd. Hoe je triggers instelt nemen we niet mee in deze uitleg want dat is weer een vak apart. Weet je niet hoe dit moet, ga hier dan eerst mee aan de slag.
- Staat de trigger goed? Klik op opslaan.
Standaard event – stap 2: testen
Je doet er altijd goed aan om zeker te weten dat je event ook afgevuurd wordt (en dus de juiste trigger heeft of de trigger goed geconfigureerd staat). Misschien heb je de trigger al eerder gebruikt en getest, maar dan wil je nog zeker weten dat ook de TikTok Pixel event tag netjes wordt afgevuurd die je zojuist hebt ingesteld.
- Open GTM preview/voorbeeld modus.
- Zorg dat je de juiste website URL invoert waarop je de actie die leidt tot het event kan uitvoeren.
- Voer de actie uit die leidt tot het triggeren van de tag, bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier op de contactpagina. Kijk in het preview venster of er onder Tags Fired je tag “TikTok | contact” is afgevuurd. Is dat het geval? Super!
- Publiceer de wijzigingen in je GTM-container.
- Ter controle kun je ook de TikTok Pixel helper extensie gebruiken om te controleren of het contact event is afgevuurd. Als het Contact event correct is geregistreerd door TikTok, zou er een groen icoontje bij het event moeten staan.
Je hebt nu het standaard “contact” event toegevoegd. Herhaal bovenstaande stappen om ook andere standaard TikTok events in te regelen.
Custom event – stap 1: toevoegen aan GTM
Voor het toevoegen van een custom event nemen we als voorbeeld het afspelen van een video.
- Ga naar je web container in Google Tag Manager
- Ga naar Tags
- Klik op Nieuw en ga naar Tag configuratie
- Kies bij Tag type voor de Custom HTML.
- Bouw je custom HTML script op volgens de documentatie van TikTok. Een event duid je aan met “ttq.track(‘CUSTOM EVENT NAAM’). In dit geval is de event naam VideoAfgespeeld. Wil je dit niet met de hand coderen? In je TikTok ad account vindt je onder het kopje Tools > Events de Event builder terug. Hiermee kun je zonder code schrijven een Event met parameters bouwen.
- Geef de tag een logische naam, zoals “TikTok | VideoAfgespeeld”.
- Zorg ervoor dat de tag een bijpassende trigger heeft zodat het op het juiste moment wordt afgevuurd (in dit voorbeeld dus er een video afgespeeld is.
- Staat de trigger goed? Klik op opslaan.
Custom event – stap 2: testen
Nu is het tijd om te controleren of alles goed werkt. Dit gaat in principe op dezelfde manier als bij het testen van een standaard event, zie daarvoor “Standaard event – stap 2: testen”. Test het nu voor de je custom tag (“TikTok | VideoAfgespeeld” in dit voorbeeld).
Vervolgstappen
Ga aan de slag met de TikTok Events API waarmee je zowel client als serverside events mee kan meten om je data compleetheid te vergroten.
FAQ
- Mijn event komt dubbel binnen bij het testen, wat gaat er mis?
Als een event twee keer binnenkomt terwijl je het maar een enkele keer zou moeten terugzien, dan is het hoogstwaarschijnlijk een trigger probleem. Controleer of je trigger voor de event tag goed staat. Of dat je geen dubbele tag hebt in de container.
Bronnen
- Standaard TikTok events documentatie:
https://ads.tiktok.com/help/article/supported-standard-events - Standaard event parameters TikTok documentatie:
https://ads.tiktok.com/help/article/standard-events-parameters - Ontdek de TikTok event builder:
https://ads.tiktok.com/help/article/create-events?lang=en