Let op: Facebook heeft zichzelf rebrand naar Meta, maar veel van de bronnen op zijn websites blijven herkenbaar als Facebook-bronnen. Daarom gebruiken we beide namen (Facebook Pixel/CAPI en Meta Pixel/CAPI) door elkaar.
Het instellen van de Facebook conversie API (ook wel CAPI genoemd) kan wat verwarrend zijn. De interface van Meta is ook niet geweldig, maar het word al helemaal frustrerend als je na het verplaatsen van de Facebook tracking naar de server allerlei rode en gele waarschuwingen tegenkomt. Dit zie je vaak terug bij gebeurtenissenbeheer en kan bij zowel jezelf als bij jouw klanten argwaan opwekken.
In deze uitleg bespreken we een aantal nuttige tips en omschrijven we de meest voorkomende Facebook conversie API fouten en waarschuwingen. Ook geven we je mogelijke oplossingen en vervolgstappen.
Hoe vind je Meta Pixel of Meta conversion API (CAPI) problemen?
Meta heeft gelukkig zijn best gedaan om Meta-pixel of servergebeurtenissen problemen eenvoudig te kunnen opsporen en oplossen. Fouten zie je binnen je pixel op het tabblad Diagnostische gegevens of bij de lijst met gebeurtenissen.
Indien het om een fout gaan toont Meta logischerwijs een rood uitroepteken terwijl er bij een waarschuwing een oranje teken te zien is. Daarom splitsen we in dit artikel ook de problemen op in fouten en waarschuwingen. Je kan fouten weer als opgelost markeren als je eraan gewerkt hebt. Is een fout niet opgelost, dan komt deze (helaas) binnen enkele dagen weer terug op dezelfde plek. Je kan waarschuwingen en aanbevelingen optioneel negeren. Markeer fouten altijd als opgelost als je eraan gewerkt hebt anders blijven ze mogelijk staan in de interface.
Wat zijn de populairste Meta pixel- en conversie-API fouten en hoe los je ze op?
Nu je weet waar je de facebook errors kan vinden, geven we je hieronder een lijst met welke fouten er zijn en hoe je deze fouten kan oplossen.
Waarschuwing: Nieuwe domeinen sturen data
In gegevensbeheer kun je bij je Facebook-pixel alle domeinen zien die gegevens naar je Pixel sturen. Als Meta (nieuw) verkeer opmerkt van een voor meta nog niet eerder gezien subdomein of domein, geven ze je de waarschuwing “New domains sending data”.
Deze waarschuwing is eenvoudig op te lossen. Je kunt de (sub)domeinen namelijk whitelisten of blacklisten. Dit is bijvoorbeeld erg handig om verkeer dat van je testomgevingen of technische URL’s afkomt te blokkeren.
- Open de gebeurtenissen tool in de Business Manager van Meta.
- Zorg dat je bij de juiste pixel zit.
- Klik op instellingen.
- Scroll naar beneden naar het kopje Traffic permissions.
- Klik op edit om nieuwe domeinen toe te voegen.
Na het correct zetten van de domeinen met de white- of blacklist zal de waarschuwing snel weg zijn.
Fout: Event Missing Some Deduplication Parameters
Deze foutmelding betekent dat je een of meerdere ontdubbelingssleutels voor je servergebeurtenissen niet meestuurt bij een event. Facebook gebruikt ontdubbelingssleutels om, je raad het al, events te ontdubbelen die zowel via de pixel als via de CAPI binnenkomen.
Meta kent de volgende ontdubbelingssleutels:
- Gebeurtenisnaam/event name
- Gebeurtenis-ID/event-ID
- _fbp (browser cookie waarde)
- Externe ID
Belangrijk hier is de Event-ID parameter die bij events moet zitten. Controleer of je een gebeurtenis-ID verzendt voor Facebook pixel en Facebook conversie-API. De event-ID moet hetzelfde zijn voor de browser- als de servergebeurtenis zodat Meta het event kan ontdubbelen. Heb je dit nog niet opgezet of wil je je implementatie controleren? Bekijk dan onze uitleg over Meta event deduplicatie.
In gebeurtenisbeheer kun je zien of een event netjes gededupliceerd is als het server-event de status “deduplicated” heeft.
Error: Geblokkeerde gebeurtenisparameter(s)
Het kan voorkomen dat een of meerdere gebeurtenisparameters geblokkeerd worden door meta. Waarschijnlijk heeft dat een van de volgende redenen:
- De parameter bevat gegevens die gevoelig zijn binnen de categorieën gezondheid, financiën, klantrapportage of andere categorieën. Inclusief informatie die wordt gedefinieerd als gevoelig onder toepasselijke wetten, regels en richtlijnen voor de branche.
- De parameter bevat klantgegevens die niet zijn gehasht zijn of ze worden niet verzonden zoals vereist door Meta.
- De parameter bevat identificatiegegevens zoals Sofi-nummers en creditcardnummers.
Hoe los je dit op?
- Erken de voorwaarden van Meta.
- Hierna krijg je een scherm te zien met alle geblokkeerde parameters. Klik op het tabje Geblokkeerd door Meta.
- Kies de parameter die je wil deblokkeren en druk op volgende.
- Bekijk welke parameter er precies geblokkeerd is en vind mogelijke redenen waarom dit zo is. Bepaal met de diagnostische gegevens uit welke parameters, van welke pagina’s, informatie is verwijderd.
- Controleer of je verboden informatie deelt vanaf de aangewezen locaties waar het event zich voordoet op je website/app. Kijk naar de URL-querystrings, de parameternamen en de waarden die je verstuurt en de namen die je hebt gekozen voor aangepaste gebeurtenissen.
- Probeer de gegevens die je doorstuurt aan te passen. Met terugwerkende kracht de gegevens doorsturen die je had willen doorsturen is niet mogelijk.
Je kan mogelijk ook de instelling om gegevens te delen met restricties herzien in je Meta Business account. Als Meta dit echter zelf heeft aangezet, kun je het niet uitzetten. Hier kun je daar redenen voor vinden.
Aanbeveling: Kwaliteit eventmatch verhogen
Voor ieder type server event dat je naar Meta stuurt is er een kwaliteitsscore voor de overeenkomst met de data die Meta beschikbaar heeft. Deze score is afhankelijk van het aantal gebruikersgegevens dat je via parameters naar Meta stuurt en of Meta deze dan dus kan matchen met de beschikbare gebruikersdata.
Met een aangepast subdomein voor je tagging server (dit raden we altijd aan, hierin zit immers een groot deel van de kracht van server-side), worden alleen de parameters user-IP, browser-ID, _fbp (cookiewaarde) en _fbc (cookiewaarde) naar de Meta CAPI gestuurd. De matchkwaliteit zal dan vaak 4 van de 10 zijn.
Zo veel mogelijk parameters meesturen met events is belangrijk voor het verhogen van de kwaliteitsscore. Meta kan dan beter gebruikers op van jouw website/app proberen te matchen met gebruikers in hun database. Je kan echter niet altijd zomaar even meer parameters met gebruikersdata doorsturen, zeker niet binnen de EU. Controleer of het verzenden van gebruikersgegevens naar Meta in overeenstemming is met het privacybeleid van je website/app en andere wetgeving die voor jouw bedrijf van toepassing is.
Maar hoe kun je de event match kwaliteitsscore verhogen? Door dus meer gebruikersgegevens te versturen. Echter kan de implementatie hiervan best wel wat werk zijn. Controleer of er een DataLayer is geïmplementeerd op je website/app die de gebruiksgegevens bevat. Logische momenten om dit te controleren is bijvoorbeeld bij een “Purchase” event, omdat hier meer gebruikersgegevens meekomen dan bijvoorbeeld bij een eenvoudiger “Video_afgespeeld” event. Of kijk bijvoorbeeld naar het event waarbij iemand zich registreert op je website/app (Meta eventnaam is “CompleteRegistration”). Controleer of de gebruikersgegevens naar de datalaag worden verzonden wanneer het event zich voordoet.
Mis je de benodigde gegevens in de DataLayer gegevens? Schakel dan een developer in of kijk naar bestaande plugins of integraties die dit voor je kunnen mee schieten. Zorg er daarna voor dat je alle gebruikersparameters van de webcontainer doorgeeft aan de servercontainer. Hier hebben we deze uitleg voor geschreven, mocht je benieuwd zijn hoe je dat kan doen.
Fout: Deze aangepaste gebeurtenis kan niet worden gebruikt
Dit is geen hele enge fout. Dit heeft ermee te maken dat je custom events naar Meta stuurt en die dien je te controleren. Deze fout zien we vaak voorkomen als GA4 events gemapped naar Meta worden verzonden. Of als er sprake is van een nieuw ingeregeld custom event voor Meta. Zonder controle komt het event wel bij Meta binnen maar kun je het niet gebruiken in je advertentiesets.
Dit los je als volgt op:
- Klik in de melding op controleren.
- Accepteer de voorwaarden van Meta over het zenden van gegevens. Controleer de voorwaarden indien je dat nog niet eerder hebt gedaan voordat je verder gaat.
- Kies voor het bevestigen OF blokkeren van het event.
- Druk op Bevestigen. Je event is nu toegelaten voor gebruik binnen de advertentiesets of wordt juist niet getoond om op te adverteren.
Bepaal goed welke gebeurtenissen je wil accepteren of niet wil accepteren. Je kan alles accepteren maar dit geeft vaker ruis en dat wil je voorkomen. Kijk goed naar je funnel en waar je op wilt sturen.
Andere fouten en waarschuwingen
We hopen dat dit artikel je heeft geholpen met het oplossen van waarschuwingen en fouten die je hebt gevonden in gebeurtenisbeheer.
Bronnen
- Facebook developers documentatie over _fbp en _fbc parameters:
fbp and fbc Parameters – Conversions API – Documentation – Meta for Developers - Problemen met meldingen over verboden informatie van Meta Business-tools oplossen:
Troubleshoot Meta Business Tools Prohibited Information Notifications - Schakel gegevens delen restricties aan of uit:
How to Turn Data Restrictions On and Off in Meta Events Manager | Meta Business Help Center